Omstrukturering av tändsticksproduktionen i Belgien

Swedish Match har idag meddelat personalen vid fabriken i Geraardsbergen, Belgien, om avsikterna att stänga tändstickstillverkningen vid fabriken i Geraardsbergen.

Produktionen av stickor samt sammansättning av slutprodukt kommer att föras över till Swedish Match fabriken i Szeged, Ungern under 1998 eller i början av 1999. Totalt berörs 115 anställda (104 fabriksarbetare och 11 tjänstemän) vid fabriken i Geraardsbergen. Swedish Match har för avsikt att tillsammans med de fackliga ombuden förhandla fram lämpliga sociala lösningar.

Tryckning av tändsticksaskar samt all logistik och administration kommer även fortsättningsvis att produceras vid fabriken i Geraardsbergen, vilket innebär att 56 anställda fortsätter sin anställning inom Swedish Match.

Swedish Match är verksamt inom tobaks-, tändare- och tändsticksområdet och omsätter cirka 7.500 MSEK. Företaget har drygt 6.500 anställda på ett 80-tal platser i världen. Swedish Match är noterat på Stockholms Fondbörs och Nasdaq i New York.

För ytterligare information, kontakta:

Bo Aulin, Senior Vice President, Corporate Affairs Arb: 08-658 03 64
Bostad: 08-768 45 22