Swedish Match (publ) aktiekapital och antal aktier

I enlighet med årsstämmans beslut den 23 april 2015 har Swedish Match AB (publ) dragit in 4 000 000 återköpta aktier som innehades av bolaget.

Aktiekapitalet om 389 515 417:20 SEK är oförändrat, då det samtidigt med beslutet om minskning av aktiekapitalet genom indragning av återköpta aktier även fattades beslut om en fondemission, utan utgivande av nya aktier, genom överföring från fritt eget kapital till aktiekapitalet. Härigenom återställdes aktiekapitalet till samma nivå som innan minskningen.

Det totala antalet utestående aktier i bolaget, inklusive bolagets innehav av egna aktier, uppgår per den 29 maj 2015 till 196 500 000 aktier motsvarande lika många röster. Av dessa aktier innehade Swedish Match AB (publ) per den 28 maj 2015, 2 096 234 aktier motsvarande 1,07 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

Informationen är sådan som Swedish Match AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2015 kl. 10.00 (CET).

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 13 659 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 mars 2015. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).