Swedish Match förvärvar Oliver Twist

Swedish Match förvärvar House of Oliver Twist A/S, ett danskt privatägt bolag verksamt inom rökfri tobak med huvudkontor i Odense, Danmark.

House of Oliver Twist A/S har en över 200 år lång historia och är Danmarks äldsta fristående tobakstillverkare. Företaget utvecklar, producerar och säljer tuggtobak i form av portionsbitar från tobak som bearbetats till stänger under varumärket Oliver Twist. Företagets främsta marknader är Skandinavien och vissa andra EU-länder. Företaget har 33 anställda och en årlig nettoomsättning om cirka 60 MDKK. Förvärvet förväntas slutföras den 3 april.

Lars Dahlgren, VD och koncernchef i Swedish Match, säger: ”Oliver Twist är ett bra komplement till vår produktportfölj för rökfria produkter och utökar våra erbjudanden inom tuggtobak, speciellt i Europa.”

I en kommentar beträffande transaktionen säger Michael Drest Nielsen, nuvarande ägare av House of Oliver Twist A/S: ”Det har varit viktigt för oss att hitta en köpare som delar vår vision för rökfria produkter. Med deras resurser, kompetens och kunskap inom rökfri tobak kommer Swedish Match att ge Oliver Twist bättre förutsättningar att utvecklas och växa.”

Köpeskillingen har inte tillkännagivits.

Thomas Hayes, Senior Vice President och Chief Financial Officer
Kontor +1 804 787 5139

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 16 101 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2017. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).