Swedish Match förvärvar tändsticksverksamhet i Bulgarien

[REMOVED GRAPHICS] PRESSMEDDELANDE 1 december, 1997 Swedish Match förvärvar tändsticksverksamhet i Bulgarien Swedish Match har förvärvat 58% av aktierna i Bulgarski Kibrit JSCo, som är Bulgariens ledande tändstickstillverkare. Köpesumman uppgår till 2,35 MUSD. PLAM har ca 400 anställda i en fabrik och huvudkontor i staden Kostenets, som ligger 70 km sydost om huvudstaden Sofia. Omsättningen under 1997 uppgår till ca 35 MSEK. Försäljningen av PLAM är ett led i Bulgariens privatiseringskampanj. Företaget kontrollerar i princip hela den Bulgariska tändsticksmarknaden (ca 9 miljarder tändstickor, dvs ungefär lika stor som den tyska tändsticksmarknaden). Dessutom går hälften av de tändstickor som produceras på export till grannländerna. Bulgarien har omfattande etniska, kulturella och kommersiella band med länderna på Balkan (Serbien, Rumänien etc.) och vid Svarta Havet (Georgien och Ukraina). En marknad omfattande nästan 140 miljoner människor som har öppnats upp för ett västerländskt levnadssätt. Genom förvärvet avser Swedish Match att expandera med tändstickor, tändare och tobaksprodukter på ovan nämnda marknader där Swedish Match idag nästan inte alls är representerat. För ytterligare information, kontakta: Bo Aulin, Senior Vice President, Corporate Affairs Arb: +46 8 658 03 64 Mobil: +46 70 558 03 64 Bostad: +46 8 768 45 22 Göran Ekdahl, Vice President, Corporate Communication Arb: +46 8 658 01 62 Mobil: +46 70 858 11 62 Bostad: +46 8 768 38 22 Boel Sundvall, Vice President, Investor Relations Arb: +46 8 658 01 73 Mobil: +46 70 651 39 09 Bostad: +46 8 25 87 12 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/12/01/19990309BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/12/01/19990309BIT00320/bit0002.pdf