Swedish Match förvärvar verksamhet i Australien

Swedish Match förvärvar verksamhet i Australien Swedish Match och The Alexander Group har tecknat ett joint venture avtal för marknadsföring och distribution av tobaksprodukter och tändare i Australien. Swedish Match etablerar sig därigenom som ett av de marknadsledande företagen inom produktområdena cigarrer, piptobak och tändare. I enlighet med avtalet har ett nytt bolag bildats, Swedish Match Australia Pty Limited, i vilket tobak och tobaksrelaterade produkter ingår. Swedish Match är majoritetsägare i det nybildade bolaget som har rätten att använda ett antal välkända varumärken samt de väl inarbetade företags-namnet The Alexander Group i Australien. Swedish Match etablerar därigenom egen verksamhet i Australien. Det nya bolaget övertar ett omfattande nationellt distributionsnätverk för försäljning av tobak och tobaksrelaterade produkter samt en dominerande marknadsposition när det gäller premium cigarrer. Alexander Group är det ledande försäljnings- och distributionsföretaget av premium cigarrer i Australien. Företaget har cirka 40 anställda och omsatte 1997 cirka 12 MAUD (62.5 MSEK). Rörelseresultatet var 1.5 MAUD (7.8 MSEK). Swedish Match är verksamt inom tobaks-, tändare- och tändsticksområdet och omsätter cirka 7.500 MSEK. Företaget har drygt 6.500 anställda på ett 80-tal platser i världen. Swedish Match är noterat på Stockholms Fondbörs och Nasdaq i New York. För ytterligare information, kontakta: Bo Aulin, Senior Vice President, Corporate Arb: 08-658 03 64 Affairs Mobil: 070-558 03 64 Bostad: 08-768 45 22 Göran Ekdahl, Vice President, Corporate Arb: 08-658 01 62 Communications Mobil: 070-858 11 62 Bostad: 08-768 38 22 Boel Sundvall, Vice President, Investor Arb: 08-658 01 73 Relations Mobil: 070-651 39 09 Bostad: 08-25 87 12 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/03/04/19990120BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/03/04/19990120BIT00470/bit0002.pdf

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA). Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.