Swedish match och Kav Orman Sanayi förhandlar

PRESSMEDDELANDE 1997-06-27 SWEDISH MATCH och KAV ORMAN SANAYI, vilket kontrolleras av Koç Holding A.S., ett av Turkiets ledande industrikonglomerat, har inlett förhandlingar för utvärdering av möjligheterna till utveckling av tändsticks-, tändar- och tobaksprodukter i Turkiet och turkiska stater. KAV är den största av fyra tändstickstillverkare i Turkiet. Dess omsättning 1996 var cirka USD 14 miljoner. SWEDISH MATCH är världens största tändstickstillverkare. Tändsticksverksamheten inom SWEDISH MATCH har en omsättning av nära SEK 1 miljard (USD 130 miljoner) och sysselsätter cirka 2000 personer. Vid ett positivt utfall av diskussionerna kommer KAV och SWEDISH MATCH att etablera ett nytt bolag i Turkiet till vilket KAV kommer att överlåta sin nuvarande tändsticksverksamhet med därtill hörande tillgångar. För ytterligare information: Bo Aulin, Direktör Corporate Affairs Telefon arb: 08-658 03 64 Mobil: 070-558 03 64 Bostad: 08-768 45 22 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/06/27/19990309BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/06/27/19990309BIT00370/bit0002.pdf

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Swedish Match produktområden är Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak), Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter) samt Övrig verksamhet. Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA). Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.