Swedish match och Kav Orman Sanayi förhandlar

PRESSMEDDELANDE 1997-06-27 SWEDISH MATCH och KAV ORMAN SANAYI, vilket kontrolleras av Koç Holding A.S., ett av Turkiets ledande industrikonglomerat, har inlett förhandlingar för utvärdering av möjligheterna till utveckling av tändsticks-, tändar- och tobaksprodukter i Turkiet och turkiska stater. KAV är den största av fyra tändstickstillverkare i Turkiet. Dess omsättning 1996 var cirka USD 14 miljoner. SWEDISH MATCH är världens största tändstickstillverkare. Tändsticksverksamheten inom SWEDISH MATCH har en omsättning av nära SEK 1 miljard (USD 130 miljoner) och sysselsätter cirka 2000 personer. Vid ett positivt utfall av diskussionerna kommer KAV och SWEDISH MATCH att etablera ett nytt bolag i Turkiet till vilket KAV kommer att överlåta sin nuvarande tändsticksverksamhet med därtill hörande tillgångar. För ytterligare information: Bo Aulin, Direktör Corporate Affairs Telefon arb: 08-658 03 64 Mobil: 070-558 03 64 Bostad: 08-768 45 22 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/06/27/19990309BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/06/27/19990309BIT00370/bit0002.pdf

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA). Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.