Swedish Match slutför avtal om förvärv av massmarknads-verksamheten i General Cigar, USA

Swedish Match har nu slutfört förvärvet av massmarknadsverksamheten i det amerikanska företaget General Cigar. Verksamheten konsolideras från och med den första maj 1999. De varumärken som omfattas av förvärvet är Garcia y Vega, White Owl, Tiparillo och Tijuana Smalls.

Förvärvet gör Swedish Match till en av världens ledande cigarrtillverkare, samtidigt som det skapar en stabil plattform för vidare expansion inom andra strategiska produktområden, som snus, i USA.

Köpet omfattar produktionsenheter i Dothan Alabama, USA och Santiago, Dominikanska Republiken. I uppgörelsen ingår också maskiner och utrustning, varulager, varumärken och övriga kommersiella tillgångar och skulder.

Slutavtalet undertecknades i New York, där Swedish Match's VD och Koncernchef Lennart Sundén och General Cigar's VD, Edgar M. Cullman kommenterade uppgörelsen: "Vi har samarbetat konstruktivt i den här affären och ser nu fram mot ett långsiktigt samarbete som partners."

Parterna har som en del av uppgörelsen upprättat ett avtal om långsiktigt strategiskt samarbete om tobaksleveranser och distributionsavtal.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Swedish Match produktområden är Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak), Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter) samt Övrig verksamhet. Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA). Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.