Swedish Match styrelse har beslutat att föreslå extra utdelning

Swedish Match styrelse har beslutat att föreslå en extra utdelning om 9:50 SEK per aktie vid en extra bolagsstämma som kommer att hållas i Stockholm den 16 december 2016.

I september sålde Swedish Match 13 000 000 aktier i Scandinavian Tobacco Group för totalt 1 752 MSEK. Som en följd av denna transaktion och i överensstämmelse med Swedish Match finansiella strategi om att återföra medel som inte behövs inom verksamheten till aktieägarna föreslås en extra utdelning. Om den extra bolagsstämman godkänner förslaget kommer den extra utdelningen att uppgå till 1 763 MSEK baserat på de 185,5 miljoner aktier som var utestående den 30 september 2016 och utbetalning beräknas i så fall ske den 23 december 2016.

Kallelse till den extra bolagsstämman kommer att publiceras separat.

Denna information är sådan information som Swedish Match AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2016 kl. 18.30 CET.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 14 951 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 juni 2016. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).