Pressinbjudan: Turistnäringens trendanalys presenteras på Tillväxtdagen

Report this content

Vad betyder ”Innovation för tillväxt” i praktiken för turistnäringens företagare? Vad säger årets trendanalys och vad måste hända för att näringen ska undvika flaskhalsar, samverka bättre, tänka nytt och nå gemensamma mål? Möt spännande föreläsare, näringens aktörer och offentliga beslutsfattare på Tillväxtdagen i anslutning till TUR-mässan i Göteborg. Medverkar gör bland andra statssekreterare Marita Ljung, Näringsdepartementet.

Datum: onsdagen den 20 mars

Tid: Tillväxtdagen 10:00-15:15, inkl lunch.

Plats: F-hallen (TUR, Svenska Mässan, Göteborg).

PROGRAMPUNKTER

• 10:30-10:50 Innovationskraft i besöksnäringen: Regeringens insatser och syn utvecklingen med Marita Ljung, statsskreterare Näringsdepartementet.
  • 10:50-11:05 Nationella strategin för besöksnäringen i fokus:
Gemensamma mål och satsningar med nya grepp mot framtiden. Magnus Nilsson, ordf. Svensk Turism.
  • 11:05-11:20 Lansering av årets trendanalys: Vad säger trenderna och vad måste hända för att näringen ska undvika flaskhalsar, samverka, tänka nytt och nå tillväxtmål? Björn Arvidsson, analysansvarig TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.
  • 11:20-11:45 Hållbara destinationer: Sverige behöver fler hållbara turistdestinationer som är internationellt konkurrenskraftiga. En ökad hållbarhet kräver innovativa lösningar. Exempel från de fem utvalda områdena som ingår i Tillväxtverkets program för hållbara destinationer, Christina Rådelius och Dennis Bederoff, Tillväxtverket.
  • 11:45-12:15 Upp till bevis! Innovation för tillväxt: Paneldiskussion om innovation kopplat till turistnäringens utveckling, med Marita Ljung, statssekreterare Näringsdepartementet, Thomas Brühl, VD, Visit Sweden, Leif Denneberg, generaldirektör på Jordbruksverket, Michael Frisk, enhetschef Samhällsbyggnadsenheten på Riksantikvarieämbetet, Per Wenner, direktör tillgänglighet på Trafikverket, Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef Statens fastighetsverk, Anneli Sjögren, avdelningschef på Tillväxtverket och Dan Rydberg, Ställföreträdande enhetschef, Skogsstyrelsen.

För eftermiddagens program, med valbara föreläsningar, se www.rts.se/tillvaxtdagen

Tillväxtdagen arrangeras inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter, i samarbete med bl.a. Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), Näringsdepartementet, TUR, Tillväxtverket, Riksantikvarieämbetet, Statens fastighetsverk och Trafikverket.

För pressackreditering, vänligen kontakta:Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91,
anneli.sundstrom@rts.se

TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter
Det nationella utvecklingscentret etablerades 2010 med Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) som projektägare. Utvecklingscentret är en plattform för privata och offentliga aktörer kring samarbeten, produktutveckling och samordning av nationella projekt.
TRIP.se är utvecklingscentrets samlingsplats och näringens största community för företagsutveckling, informationsutbyte, möten, kompetensutveckling, affärsnätverk med mera. Läs mer på www.trip.se.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige
Rese- och Turistnäringen i Sverige är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva det nationella utvecklingscentret, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.