Swedol AB (publ) förstärker ledningsgruppen

Swedol, den marknadsledande yrkeshandelskedjan har utsett Esbjörn Lundqvist till ny chef över Försäljning och marknad och han kommer att ingå i Swedols ledningsgrupp.

Han har det senaste decenniet arbetat internationellt med starka varumärken. Esbjörn, som är civilingenjör och ekonom, kommer senast från SbSeeting där han har verkat som Vice president commercial operations.

Esbjörn har lång erfarenhet av ledarskap och försäljning och har dokumenterade resultat från försäljning inom fackhandeln. Han har framgångsrikt lett uppsökande säljkårer med fokus på företagskunder både nationellt och internationellt.

”Det är med stor glädje jag kan presentera denna lösning eftersom jag känner till den kompetens och erfarenhet Esbjörn besitter. Denna förstärkning är mycket värdefull för att vi ska kunna fortsätta den starka utveckling som Swedol har haft det senaste året”, säger Swedols VD, Markku Piippo.

Esbjörn Lundqvist kommer att tillträda sin nya tjänst under april månad.

Markku Piippo, VD Swedol Tel. +46 8 742 47 20 Mob. +46 70 304 05 84 markku.piippo@swedol.se

Swedol är en marknadsledande yrkeshandelskedja med ett komplett utbud riktat till proffs och privatkunder som efterfrågar högsta kvalitet. Swedol erbjuder ett komplett sortiment inom verktyg, elartiklar, arbetskläder, fordonstillbehör, hydraulik och förbrukningsvaror.

Swedol erbjuder sina produkter genom ett flerkanalskoncept - egna butiker och internethandel samt återförsäljare.
Vi vänder oss till företagskunder inom små och medelstora företag samt privatpersoner med krav på kvalité. Typiska kunder hos oss är hantverkare, åkare, lantbrukare, maskinägare, verkstäder och övriga kunder med krav på proffskvalitet. Våra kunder uppskattar vårt breda och prisvärda utbud, vår tillgänglighet samt våra kunniga och hjälpsamma medarbetare.

Företaget grundades 1963 som postorderföretag. Med första butiken 1999 inleddes en period av snabb tillväxt. 2011 omsatte Swedol 1 285 miljoner och sysselsatte cirka 380 medarbetare. Swedol är noterad på NASDAQ OMX Stockholms lista Mid Cap