Swedol åpner ny butikk for yrkeshandel i Fredrikstad

Torsdag 29. mars åpner den svenske yrkeshandelkjeden Swedol ny butikk i Fredrikstad. Butikksjef Jonas Kjölsrud har stor tro på at Swedol vil bli godt mottatt i Fredrikstad. ”Både profesjonelle og private brukere i Fredrikstad er vant til en god deal på grunn av nærheten til Sverige. Swedol tilbyr verktøy, elektronikk, yrkesklær, verneutstyr, kjøretøytilbehør og forbruksvarer av god kvalitet som vi kan stå inne for,” sier han.

- Fredrikstad er et interessant sted for Swedol å etablere seg, sier Erik Leander Paule, som er landssjef i Swedol Norge. Fredrikstad har et næringsliv med mange høyt spesialiserte selskaper, og også en stor bredde innen våre generelle satsingsområder. Dette skaper etterspørsel etter våre kvalitetsprodukter, sier han.

Butikksjef Jonas Kjölsrud ser fram til å åpne dørene i den nye butikken i Dikeveien 18 mellom Fredrikstad sentrum og Sarpsborg.

- Historisk sett har byen spilt en sentral rolle i forsvaret av Norge, - og da gjerne mot svenskene, sier Kjölsrud, som selv er svensk, med et glimt i øyet. Fredrikstad er den største kommunen i Østfold, som er en dynamisk region med et bredt spekter av næringslivsbedrifter. Fredrikstad og Swedol er perfekt tilpasset hverandre, mener han.

Etableringen i Fredrikstad er del av strategien med å utvide geografisk med nye butikker i kombinasjon med å øke lønnsomheten i de eksisterende butikkene. Med etableringen i Fredrikstad har Swedol 42 butikker totalt. Fire av disse ligger i Norge, som vil få ytterligere to butikker i løpet av året.

Kontaktpersoner:

Jonas Kjölsrud, butikksjef i Fredrikstad
jonas.kjolsrud@swedol.no

Erik Leander Paule, landssjef i Norge
erik.paule@swedol.no

Swedol er en markedsledende leverandør av produkter rettet mot profesjonelle brukere og privatpersoner som ønsker profesjonell kvalitet. Swedol tilbyr et komplett utvalg av verktøy, elektronikk, yrkesklær, verneutstyr, kjøretøytilbehør og forbruksvarer. Kjeden tilbyr sine produkter gjennom egne butikker, via forhandlere, postordre og e-handel.

Swedol retter seg mot bedriftskunder i små og mellomstore bedrifter, samt enkeltpersoner. Kjeden legger vekt på effektive leveranser til profesjonelle brukere innen håndverk, industri, jordbruk, skogbruk og transportnæringen. Typiske kunder er håndverkere, sjåfører, bønder og maskineiere.

Selskapet ble stiftet i 1963 som et postordreselskap. Med den første butikken i 1999 begynte en periode med rask vekst. I 2011 omsatte Swedol for 1,285 milliarder svenske kroner og hadde ca 380 ansatte. Butikken i Fredrikstad blir den fjerde i Norge, - Swedol har også butikker i Drammen, Moss og Sandnes. I tillegg vil Swedol etablere seg i Kristiansand i andre kvartal og i Trondheim i tredje kvartal av 2012.