Swedols försäljningsutveckling för juni 2013

Försäljningen i juni uppgick till 98,0 Mkr (108,4), en minskning med 9,5% jämfört med motsvarande period föregående år. Jämfört med samma månad föregående år har fyra butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista juni 2013 till 47 butiker. Distanshandeln uppgick till 11,9 Mkr (14,7).

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första sex månader (januari – juni 2013) minskade med 5,3% till 648,3 Mkr (684,9).

Markku Piippo, VD Swedol Tel. 46 8 742 47 20 Mob. 46 70 304 05 84 markku.piippo@swedol.se

Casper Tamm, CFO Swedol Tel. 46 8 742 47 32 Mob. 46 70 348 27 37 casper.tamm@swedol.se

Swedol är en marknadsledande yrkeshandelskedja med ett komplett utbud riktat till proffs och privatkunder som efterfrågar högsta kvalitet. Swedol erbjuder ett komplett sortiment inom verktyg, elartiklar, arbetskläder, fordonstillbehör, hydraulik och förbrukningsvaror.

Swedol erbjuder sina produkter genom ett flerkanalskoncept - egna butiker och internethandel samt återförsäljare. Vi vänder oss till företagskunder inom små och medelstora företag samt privatpersoner med krav på kvalité. Typiska kunder hos oss är hantverkare, åkare, lantbrukare, maskinägare, verkstäder och övriga kunder med krav på proffskvalitet. Våra kunder uppskattar vårt breda och prisvärda utbud, vår tillgänglighet samt våra kunniga och hjälpsamma medarbetare.

Företaget grundades 1963 som postorderföretag. Med första butiken 1999 inleddes en period av snabb tillväxt. 2012 omsatte Swedol 1 366 miljoner och sysselsatte cirka 498 medarbetare. Swedol är noterad på NASDAQ OMX Stockholms lista Mid Cap

Informationen är sådan som Swedol AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Informationen lämnas för offentliggörande den 15 juli 2013 klockan 08.50