Antalet SwedSec-licensierade ökade starkt under första kvartalet

Antalet anställda på finansmarknaden med SwedSec-licens (förvaltare, analytiker, mäklare, rådgivare med flera) har ökat markant under första kvartalet 2011. Per den 31 mars uppgick antalet licensierade till 8 750, vilket motsvarar en ökning med 12 procent på årsbasis. Även antalet SwedSec-anslutna företag ökade med 7 procent på årsbasis till 174 stycken.

Till SwedSec ansluter sig företag med tillstånd från Finansinspektionen såsom banker, mäklarfirmor, fondbolag, kapitalförvaltare, försäkringsbolag och försäkringsförmedlare.

För förtroendet för finansmarknaden är det viktigt med en bred uppslutning kring SwedSec – vilket för de anställda på värdepappersmarknaden medför kunskapskrav samt krav på att de regler som gäller på marknaden följs. SwedSec är ett självregleringsorgan, vilket innebär att det är frivilligt för företag att ansluta sig.

”Det är glädjande att finansbranschen tar ett så stort ansvar genom att så många företag ansluter sig till SwedSec och att de licensierar en så stor krets av sina anställda. Det visar att kunskap och regelefterlevnad är av yttersta vikt och att förtroendet står i centrum”, säger Katarina Lidén, vd för SwedSec.

Diagrammet nedan visar ökningen av antalet aktiva licenshavare sedan 2005.

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15, 070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappers­marknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test, och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.