SwedSec återkallar licens efter påhittad rådgivningsdokumentation

Rådgivaren har vid 40 tillfällen fabricerat dokumentation av rådgivning som inte genomförts. Han menar att chefen beordrade honom att genomföra den falska dokumentationen.

Rådgivaren har vid 40 tillfällen under ett par år framställt dokumentation av rådgivning som inte har ägt rum. Berörda kunder har via företagets internettjänst kunnat se dokumentationen från de råd som fabricerats.

Rådgivaren säger sig ha beordrats av sin chef att genomföra den påhittade dokumentationen för att kontorets statistik skulle höjas.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att agerandet är oacceptabelt. Det strider mot företagets regler och mot de grundläggande krav på sanningsenlighet som måste ställas på en licenshavare. Även om han lämnat de falska uppgifterna på order av sin chef, anser SwedSecs disciplinnämnd att rådgivaren allvarligt brustit i sitt arbete. Hans licens återkallas därför.

Alla beslut av SwedSecs disciplinnämnd, även det likartade beslutet 2016:25, finns att läsa här>>

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 174 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 500 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på finansmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.