SwedSec återkallar licens för företagsrådgivare

Den SwedSec-licensierade företagsrådgivaren hade vid ett stort antal tillfällen utbetalat och förlängt företagskrediter utan att behörigt kreditbeslut hade fattats. I sex av dessa fall var krediterna av den digniteten att de krävt beslut av behörig kreditkommitté. Krediterna var i storleken 200 000 – 1000 000 kr. Vidare hade bl.a. krediter i flera fall utbetalats utan att säkerheter tagits in

Dessutom hade företagsrådgivaren vid registrering av ärenden upprepade gånger angett protokollsnummer från kreditkommittéprotokoll som inte rörde de aktuella krediterna. På så vis har han försökt dölja sina regelöverträdelser.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att företagsrådgivaren allvarligt brustit i sin tjänsteutövning. Nämnden anser att han har utsatt sin arbetsgivare för kreditrisker och visat bristande respekt för företagets regler. Disciplinnämnden återkallar företagsrådgivarens licens.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>.

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappers­marknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 181 företag är anslutna till SwedSec och över 23 100 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.