SwedSec varnar Senior Operational Risk Officer

Licenshavaren varnas för att han gjort ett stort antal sökningar i företagets kundsystem och för att han tagit flera kreditupplysningar på kundföretag. Det ingick inte i licenshavarens arbete att ha kundkontakt och han har inte haft några godtagbara skäl till att skaffa informationen.

Licenshavaren hade förut varit kundansvarig för i stort sett alla de kundföretag som han sökt information om, men hade inte längre någon yrkesmässig relation till dem.

Det framgår av licenshavarens egna uppgifter att han gjort många sökningar och förfrågningar utan giltiga skäl. Agerandet strider mot företagets regler om informationssäkerhet.

SwedSecs disciplinnämnd meddelar licenshavaren en varning för det inträffade.

08-56 26 07 15, 070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 179 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 500 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.