• SWETIC/

Fordonsbesiktningsföretag går ihop och bildar branschorganisationen, SWETIC Sektion Fordonsbesiktning

Report this content

I maj i år gick Sveriges fordonsbesiktningsföretag ihop och bildade branschorganisationen, SWETIC Sektion Fordonsbesiktning

Branschorganisationen är, som namnet beskriver, en sektion till SWETIC, branschorganisationen för företag som arbetar med provning, besiktning, kontroll och certifiering.

Sektion Fordonsbesiktning är språkrör i branschgemensamma frågor gentemot nationella och internationella myndigheter och organisationer och har som ändamål att (i enlighet med gällande lagstiftning) tillvarata och främja medlemsföretagens gemensamma intressen, såväl på det tekniska området som på det kommersiella.

Branschorganisationen vill verka för ökad trafiksäkerhet, minskad miljöpåverkan, agera för oberoende och opartiskhet samt harmonisera bedömningsstandarder för likformiga besiktningar.

Samtliga av Sektionens medlemsföretag är ackrediterade i Sverige för att bedriva fordonsbesiktningsverksamhet.

SWETIC Sektion Fordonsbesiktning har sitt kansli hos Teknikföretagens Branschgrupper AB i Stockholm, branschansvarig är Jessica Paulin.

För mer information kontakta Jessica Paulin, branschansvarig SWETICoch Sektion Fordonsbesiktning, 08-782 08 65, swetic@tebab.com

SWETIC är branschföreningen för de företag som är ackrediterade att utföra besiktning, certifiering och provning av olika produkter, installationer och organisationer. Väl fungerande besiktning och certifiering är en förutsättning för en hög säkerhet, tillförlitlighet och miljöanpassning av svensk industri och näringsliv.

Taggar: