Farligt avfall-bilen kör igen!

Farligt avfall-bilen är mobil insamling av farligt avfall och elavfall, som kör runt i 14 av Skånes kommuner. I år har rutten utökats med fler stoppställen för att ytterligare förenkla inlämning. Förra året samlades 14 905 kg farligt avfall in via bilen.

Farligt Avfall-bilen är en specialutrustad bil med chaufför och kemist. Till bilen kan privatpersoner lämna farligt avfall inklusive mindre el- och elektronikprodukter från hushållet upp till en mikrovågsugns storlek.

Farligt avfall-bilen besöker alla Sysavs 14 delägarkommuner, och nytt för i år är ännu fler stoppställen. I Lunds kommun börjar Farligt Avfall-bilen köra tisdagen den 4 mars och i Malmö tisdagen den 11 mars. Bilen kör både under våren och hösten. Hela årets körschema finns på Sysavs webbplats.

Intresset växer för Farligt Avfall-bilen
Allt farligt avfall från hushåll lämnas kostnadsfritt. Vanligast är färgburkar och elavfall, men även mindre avfall som lågenergilampor och batterier kommer i mängder. Drygt 2000 personer besökte Farligt avfall-bilen under 2013, och 8670 lampor och 1551 stycken 5-litershinkar med färg samlades in.

Gratis sms-tjänst hjälper till att komma ihåg
För att komma ihåg när Farligt Avfall-bilen kommer till kvarteret kan man anmäla sig till Sysavs sms-tjänst. Då kommer en påminnelse i mobilen dagen innan bilen kommer till angiven kommun eller stadsdel. Tjänsten är kostnadsfri.

Vad händer med avfallet efter att det lämnats in?
Det finns många olika behandlingsmetoder för farligt avfall. Man försöker återvinna så långt det går, vissa avfall destrueras och annat, till exempel kvicksilver, slutförvaras på säkra ställen.

Farligt avfall som till exempel burkar med lösningsmedelsbaserad färg behandlas med en process som kallas Kryo. Den innebär att avfallet fryses ned till 180 minusgrader med hjälp av flytande kväve. Därefter krossas det frysta materialet så att det går att separera plåten från färgen. Detta innebär att färg, lack och plastrester kan bli bränsle i särskilt utrustade förbränningsanläggningar, och metallerna från emballagen kan materialåtervinnas.

Elavfall, det vill säga allt med sladd eller batteri, räknas också till farligt avfall. Allt elavfall är inte giftigt, men det är ändå viktigt att samla in separat.
- Vad folk kanske inte tänker på är hur viktigt det är att metaller kommer till återvinning, så att man slipper bryta nytt. När man bryter nya metaller uppstår mängder med farligt gruvavfall, säger Margareta Andersson, kemist på Sysav.

För mer information kontakta Jenny Kestrup, kommunikatör 040-635 18 41

Sysav - Sydskånes avfallsaktiebolag - ägs av 14 kommuner. Sysav tar hand om och återvinner avfall från hushållen i södra Skåne. Som miljöföretag strävar vi efter att återvinna så mycket som möjligt. Företaget bidrar aktivt till en bättre miljö genom att ta emot avfall och behandla det som en resurs. Vi återvinner 98% som material eller energi av allt avfall vi tar emot. Sysav finns mitt i kretsloppet och bidrar till ett hållbart samhälle.

Taggar:

Citat

- Vad folk kanske inte tänker på är hur viktigt det är att metaller kommer till återvinning, så att man slipper bryta nytt. När man bryter nya metaller uppstår mängder med farligt gruvavfall.
Margareta Andersson, kemist