Sysavs styrelse föreslår utdelning till ägarna

Sysavs styrelse föreslår en utdelning till delägarkommunerna vid kommande årsstämma med 10 miljoner kronor.

Under 2013 hanterade bolaget 984 300 ton avfall med 98,5 procents återvinning av material och energi. Omsättningen uppgick till  820 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster uppgick till 46,5 miljoner kronor.

Sysavs styrelse föreslår därför, för andra året i rad, en utdelning om 10 miljoner kronor till delägarkommunerna.

Göran Holm

Styrelseordförande, telefon 0709-91 51 10

Sysav ägs av de 14 södra kommunerna i Skåne och arbetar tillsammans med kommunerna för en hållbar avfallshantering i regionen. Kommunerna ansvar för insamlingen av hushållsavfallet medan Sysav tar emot och behandlar det, det vill säga nyttiggör så mycket som möjligt. Sysav har sedan 1974 haft målet att återvinna så mycket avfall som möjligt som material eller energi. Varje typ av avfall behandlas utifrån dess egna förutsättningar och med en kombination av metoder bidrar Sysav till en hållbar avfallshantering.