Årets Yngve Åkerbergstipendiat utsedd

Årets Yngve Åkerbergstipendiat är kontrabasisten Jan Alm. Han får utmärkelsen och 5000 kronor för sina insatser på musikområdet, både som musiker och fackligt engagerad – helt i linje med Yngve Åkerberg-andan.

”Detta kom totalt oväntat och är kolossalt roligt. Jag känner mig mycket hedrad”, säger han.

Alm är kontrabasist i Göteborgssymfonikerna och har tidigare varit anställd i Bergen Filharmoniske Orkester. Som kompositör har han bland annat tonsatt poesi av nationalikonen Harry Martinsson, skrivit musik för både kontrabas, orkester och elbas och på uppdrag av Londons Royal College of Music komponerat stycken för unga basister. Det senare i samklang med hans verksamhet som pedagog; han undervisar i kontrabas på Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Alm är också fackligt engagerad i Symf, Sveriges Yrkesmusikerförbund.

Juryns motivering lyder:

"Kontrabasisten Jan Alm är även verksam som kompositör, arrangör och pedagog. Hans musik spänner över ett brett register, från tonsättningar av Harry Martinssons dikter och musik skriven för elbasisten Magnus Rosén till ensemblestycken för unga basister. Vid sidan om sin musikaliska verksamhet har Jan Alm även ett starkt fackligt engagemang och var under en period ordförande för Symf:s lokalavdelning.”

Yngve Åkerbergs Minnesfond gynnar facklig och musikalisk utveckling
Minnesfondens ändamål är att genom stipendieutdelning stimulera till musikalisk, upphovsrättslig och facklig utveckling i Yngve Åkerbergs anda.

Den har tillkommit på initiativ av Musikerförbundet i samarbete med Sveriges Yrkesmusikerförbund och SAMI. Organisationerna kom i sin nära kontakt med Yngve Åkerberg att uppskatta hans person, hans konstnärskap och hans engagemang för musikernas yrkesvillkor.

Yngve Åkerberg – en unik profil i svenskt musikliv

Under många år verkade Yngve Åkerberg som musiker, upphovsrättsexpert och organisationsledare. Han var bland annat kontrabasist i det legendariska Nalenbandet, av många ansett som Sveriges genom tiderna främsta jazzorkester, som under ledning av Arne Domnérus rönte stora framgångar både nationellt och internationellt. Han var även mångårig basist i Radioorkestern.

Han var verksam som förbundsordförande i Musikerförbundet, ordförande i Copyswede och senare en mycket energisk och sakkunnig vd för Sami. Han var också en internationellt känd upphovsrättsexpert som gjorde stora insatser för att förbättra de utövande konstnärernas rättigheter ur ett internationellt upphovsrättsperspektiv. På senare år verkade han för Musikerförbundets ledningsgrupp som förbundssekreterare med ett stort arbetsfält.

Åkerberg arbetade in i det sista och fick 2007 uppleva sin 80-årsdag. Han avled senare samma år efter en kort tids sjukdom.

För mer info kontakta gärna:

Bo Olsson, Symfs förbundsordförande 070-577 86 36
Jan Granvik, Musikerförbundets ordförande 070-736 52 61