Kommuniké från årsstämma i SynAct Pharma AB

SynAct Pharma AB (publ) (”SynAct Pharma”) höll idag, den 15 maj 2018, årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning

Stämman beslutade att fastställa framlagd resultat- och balansräkning, samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2017.

Resultatdisposition

Stämman beslutade att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2017.

Ansvarsfrihet

Vid stämman beslutades om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör för räkenskapsåret 2017.

Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och av antalet revisorer och revisorssuppleanter samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att styrelsearvode ska utgå med 70 000 kronor till styrelseordföranden och med vardera 60 000 kronor till övriga styrelseledamöter exklusive Thomas Jonassen. Vidare beslutade stämman att en revisor och ingen revisorssuppleant ska utses samt att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att Lars Adlersson, Torbjørn Bjerke, Charlotte Edenius och Thomas Jonassen omväljs som styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Torbjørn Bjerke. Vidare beslutade stämman att bolagets revisor MAZARS SET Revisionsbyrå AB omväljs till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår.

Övrigt

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen, eller den styrelsen utser, att vidta de eventuella smärre justeringar i stämmans beslut som kan visa sig nödvändiga vid registrering av beslut.

Lund i maj 2018

SynAct Pharma AB (publ)

STYRELSEN

Jeppe Øvlesen                                                                                Henrik Stage

VD, SynAct Pharma AB                                                                   CFO, SynAct Pharma AB

Telefon: +45 28 44 75 67                                                                Telefon: +45 40 26 09 00
E-post: joo@synactpharma.com                                                     E-post: hs@synactpharma.com

SynAct Pharma är ett bioteknikbolag som syftar till att utveckla en ny klass läkemedel för inflammatoriska sjukdomar. Prekliniska studier visar att AP1189 har en unik förmåga att både minska inflammationen och påskynda utläkningen av ledskador.