Nio miljoner glasögon i svenska byrålådor: Sju av tio har överblivna glasögon hemma – kan hjälpa behövande i tredje världen till ett liv utan synfel

Nu startar Synoptik för åttonde året i rad Sveriges största glasögoninsamling till optikkedjans biståndsorganisation, Optiker utan gränser. Med begagnade glasögon ska man hjälpa behövande barn och vuxna i Peru att se bättre. Enligt Stora Synundersökningen 2017* har sju av tio svenska glasögonbärare minst ett par glasögon som de inte längre använder. Det betyder att uppskattningsvis nio miljoner glasögon skulle kunna hjälpa medmänniskor till ett liv utan synfel.
Synoptik ber därför svenska folket att leta hemma efter begagnade glasögon och skänka dem till någon av kedjans 132 butiker runt om i landet.

– Vi har sju år i rad fått hjälp att samla in tusentals glasögon, och det är med stor tacksamhet och ödmjukhet vi nu ber om hjälp igen. Via Stora Synundersökningen vet vi att det fortfarande finns många glasögon som ligger och samlar damm i svenska hem. Lämnar man in dem till någon av våra butiker så kan de istället göra nytta där behovet är stort. Under Optiker utan gränsers resor möter vi människor som inte har råd eller möjlighet till att gå till optikern. Att ha en fungerande syn är i många fall avgörande för såväl studier som arbete, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Optiker utan gränser har tidigare åkt till bland annat Bolivia, Nicaragua och Guatemala. Sammanlagt har över 21 000 människor fått hjälp med synundersökningar och glasögon. I slutet av mars 2018 reser ett team bestående av optiker och assistenter från Synoptik till Peru.
Inför 2017 års resa samlades 81 540 glasögon in.

Stora Synundersökningen 2017 från Synoptik i samarbete med Novus är en kvantitativ webundersökning om attityder och vanor kring glasögon, linser, solglasögon bland svenskar 18-79 år. Totalt har 2094 intervjuer genomförts under våren 2017.

Fakta om världens syn**

• 285 miljoner människor beräknas ha nedsatt syn, 90 procent av dem lever i låginkomstområden.
  • 80 procent av alla synnedsättningar kan avhjälpas eller förebyggas och glasögon är fortfarande det bästa och mest tillgängliga hjälpmedlet för detta.
  • Grå starr är den vanligaste orsaken till blindhet i medel- och låginkomstländer. Grå starr kan förebyggas med solglasögon.

Optiker utan gränser i siffror

• Optiker utan gränser har under åren samlat in cirka 260 000 glasögon. De som inte använts under resorna har skänkts vidare till Vision For All för att ingå i andra biståndsprojekt.
  • Totalt har Optiker utan gränser hjälpt cirka 21 000 medmänniskor att se bättre.
  • Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor. En majoritet har aldrig ägt ett par glasögon tidigare.

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv med bättre syn. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och leder arbetet på plats. För mer information, www.synoptik.se

**Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen.                         Länk till Optiker utan gränser pressrum

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se

Vi har sju år i rad fått hjälp att samla in tusentals glasögon, och det är med stor tacksamhet och ödmjukhet vi nu ber om hjälp igen. Via Stora Synundersökningen vet vi att det fortfarande finns många glasögon som ligger och samlar damm i svenska hem. Lämnar man in dem till någon av våra butiker så kan de istället göra nytta där behovet är stort. Under Optiker utan gränsers resor möter vi människor som inte har råd eller möjlighet till att gå till optikern. Att ha en fungerande syn är i många fall avgörande för såväl studier som arbete.
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik