Sju av tio har överblivna glasögon hemma – Synoptik i Uddevalla startar ny insamling för Optiker utan gränser

I mars åker Synoptiks biståndsorganisation Optiker utan gränser till Peru för att hjälpa behövande barn och vuxna att se bättre. Nu startar Synoptik i Uddevalla sin lokala insamling till Optiker utan gränser. Enligt Stora Synundersökningen 2017* har sju av tio svenska glasögonbärare minst ett par glasögon som de inte längre använder. Det betyder att uppskattningsvis nio miljoner glasögon skulle kunna hjälpa medmänniskor till ett liv utan synfel. Synoptik ber därför Uddevallaborna att leta hemma efter begagnade glasögon och lämna dem till butiken.

– Våra kunder är fantastiska i sitt engagemang. Varje år har de kommit till butiken med glasögon som de själva eller någon anhörig inte längre använder. Många har dessutom flera par med sig. Nu ber vi om er hjälp igen. Glasögon som ni inte längre använder kan bli till ovärderlig hjälp för barn och vuxna i Peru, säger Viktoria Blickfeldt, butikschef på Synoptik i Uddevalla.

Optiker utan gränser har tidigare gjort sju resor till bland annat Bolivia, Nicaragua och Guatemala. Sammanlagt har över 21 000 människor fått hjälp med synundersökningar och glasögon. I slutet av mars 2018 reser ett team bestående av optiker och assistenter från Synoptik till Peru.

Stora Synundersökningen 2017 från Synoptik i samarbete med Novus är en kvantitativ webbundersökning om attityder och vanor kring glasögon, linser, solglasögon bland svenskar 18-79 år. Totalt har 2094 intervjuer genomförts under våren 2017.

Fakta om världens syn**

• 285 miljoner människor beräknas ha nedsatt syn, 90 procent av dem lever i låginkomstområden.
  • 80 procent av alla synnedsättningar kan avhjälpas eller förebyggas och glasögon är fortfarande det bästa och mest tillgängliga hjälpmedlet för detta.
  • Grå starr är den vanligaste orsaken till blindhet i medel- och låginkomstländer. Grå starr kan förebyggas med solglasögon.

Optiker utan gränser i siffror

• Optiker utan gränser har under åren samlat in cirka 260 000 glasögon. De som inte använts under resorna har skänkts vidare till Vision For All för att ingå i andra biståndsprojekt.
  • Totalt har Optiker utan gränser hjälpt cirka 21 000 medmänniskor att se bättre.
  • Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor. En majoritet har aldrig ägt ett par glasögon tidigare.

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv med bättre syn. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och leder arbetet på plats. För mer information, www.synoptik.se

**Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen.
Länk till Optiker utan gränser pressrum

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se