Synoptik expanderar i Värmland – förvärvar Domus Optik

Synoptik förvärvar Domus Optik i Värmland och förstärker tack vare förvärvet närvaron i regionen. De fyra butikerna överlåts till Synoptik den 1 november 2015 och med förvärvet befäster bolaget sin position som den andra största optikkedjan i Sverige med sina 120 butiker.

– Förvärvet av Domus Optik ligger helt i linje med vår strategi att expandera genom både nyöppningar och förvärv. Tack vare förvärvet får vi fler butiker i en region där vi tidigare har varit relativt svaga. Värmland, med Karlstad som residensstad, är en region som utvecklas och som vi vill öka vår närvaro i. Därför är vi nu glada och stolta över att kunna ta över Domus Optiks mycket välskötta och väl belägna butiker, säger Roland Olsson, VD för Synoptik.

Före årsskiftet kommer Synoptik att profilera om samtliga butiker så att de följer Synoptiks koncept. Samtliga anställda på Domus Optik kommer att erbjudas anställning på Synoptik.

Konsum Värmland som nu säljer Domus Optik har under en period letat efter en köpare av optikkedjan som har varit verksam sedan 70-talet och är en lönsam och ansedd aktör i branschen. Skälet till försäljningen är att Konsum Värmland vill fokusera på sin kärnverksamhet.

– Vi är oerhört nöjda med att Synoptik tar över Domus Optik. För oss har det varit viktigt att hitta en seriös köpare som vill investera i personalen och butikerna. Det känns mycket bra och jag ser fram emot att se nya Synoptikbutiker i vår region, säger Tomas Sjölander, VD Konsum Värmland.

De förvärvade butikerna är:
Karlstad, Bergvik Köpcentrum

Karlstad,
Järnvägsgatan 11
Hagfors,
Norrings väg 1
Arvika
, Storgatan 31

Roland Olsson, VD Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 13
Tomas Sjölander, VD Konsum Värmland, tfn: +46 (0)10-410 81 79
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 110 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Roland Olsson, vd Synoptik