Synoptik i nationellt samarbete med Motormännen

Synoptik inleder ett nationellt samarbete med Motormännen för att öka trafiksäkerheten hos medlemmarna. Med samarbetet kommer Motormännens 120 000 medlemmar att erbjudas fria syntester och utbildas om hur viktig synen är för trafiksäkerheten.

– Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister där ökad trafiksäkerhet i Sverige är en av de viktigaste frågorna. Med vår kunskap ska vi öka medvetenheten om hur viktig synen är för trafiksäkerheten, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Synoptik kommer att vara den enda optikkedjan som Motormännen samarbetar med i frågor som rör trafiksäkerhet och syn. Motormännens medlemmar kommer att få fria syntester hos Synoptik och riktade erbjudanden.

– Vi är mycket glada över att Motormännen engagerar sig i trafiksäker syn. Vi har arbetat med den här frågan under många år och tack vare Synbesiktningen*, där vi syntestar runt 3000 privatbilister varje år, kan vi tyvärr se att långt ifrån alla på våra vägar har en trafiksäker syn. Med detta samarbete hoppas vi kunna sprida kunskapen om hur viktigt det är med god syn i trafiken och att många medlemmar tar chansen att testa sin syn hos oss, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

*www.synbesiktningen.se

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se.

För bilder och rörligt material kontakta:
Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se