Trendspaning bland höstens bågar – Synoptiks glasögonstylister tipsar om senaste trenderna

Hösten är här och med den ett gäng härliga stilar och bågtrender. Runda former, tunna bågar, dubbla bryggor och retrostil är helt rätt när kylan gör sig påmind. Helene Hjertberg, glasögonstylist på Synoptik, bjuder på en trendspaning för hösten 2017.

– Modeller som är retro, runda och aviator-inspirerade ser vi fortsatt mycket av i höst. Färgpaletten är neutral och materialmässigt så seglar metallbågar upp som riktiga favoriter. Även glamourösa 70-talsinspirerade bågar ser vi mycket av, gärna i en cat-eye-modell, säger Helene Hjertberg, optiker och glasögonstylist på Synoptik.

Glamourös retro
Retrotrenden har varit stark länge och nu adderas en glamourös touch. 70-talet är en stark inspirationskälla inom klädmodet och även bland höstens bågar. Flera av de ledande tillverkarna har på olika sätt införlivat glitter och glamour i sina retrobågar. Hos Sensaya hittar vi många bågar i cat-eye-modell, som denna med fina detaljer i form av svarta stenar. Kraftiga och överdådiga bågar, som dessa från Burberry är helt rätt att möta hösten i.

Sensaya 1.798 kr                                                                                         Burberry 1.998 kr

Modern minimalism
Tunna minimalistiska metallbågar som är runda eller aviator-inspirerade, gärna guld- och silverfärgade är helt rätt i höst. Vi ser även att plastbågarna blir allt tunnare i höstens kollektioner. In Style har flera bågar i den här stilen men trenden syns hos så gott som alla stora varumärken.

Ray-Ban 1.298 kr                                                                           In Style 998 kr

Dubbel brygga
Den 80-talsinspirerade dubbla bryggan som fanns på många av sommarens solglasögon fortsätter att vara het men nu på vanliga glasögon. Du hittar den bland annat på aviator-inspirerade modeller från Ray-Ban och Peak Performance.

Ray-Ban 1.298 kr                              Peak Performance 1.798 kr

Hög komfort
Komfort och stil behöver inte utesluta varandra, vilket vi sett tydligt i klädmodet. Nu uttrycks också komforttrenden i bågar gjorda av lätta och bekväma material som titan, lätt plast och kolfiber. Lightfly har en mängd superlätta och snygga modeller. Nytt för hösten hos Synoptik är herrbågar från Oakley. Med Oakleys bågar kan du vara både klassiskt stilig och bekväm.

Lightfly 1.498 kr                                 Oakley  1.798kr

MASK IT UP - Ny kollektion från In Style
Möt höstsolen med stil. In Style släpper nu en helt ny kollektion trendiga bågar med tillhörande solglas som fästs ovanpå med hjälp av magneter. Trenden med solglasögon i mask-modell håller i sig från sommaren och med den här kollektionen får du dessutom glasögon och solglasögon i ett. När du vill ta av dig solglasen kan du enkelt sätta dem på närmsta metallyta, som kylen, cykeln eller datorn.

In Style 998 kr                                                                                  In Style 998 kr

Helene Hjertberg, glasögonstylist och leg. optiker, Synoptik, tfn: +46 (0)8-580 260 00
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt tfn: +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 130 butiker och en omsättning över en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Modeller som är retro, runda och aviator-inspirerade ser vi fortsatt mycket av i höst. Färgpaletten är neutral och materialmässigt så seglar metallbågar upp som riktiga favoriter. Även glamourösa 70-talsinspirerade bågar ser vi mycket av, gärna i en cat-eye-modell.
Helene Hjertberg, optiker och glasögonstylist på Synoptik