Färdtjänsttaxan bidrar till isolering

I Västra Götaland varierar färdtjänsttaxorna från kommun till kommun.

- Det är oacceptabelt att vi ska betala dubbla taxor med färdtjänst, i jämförelse med om vi kunde åka kollektivt, säger Ronny Blidberg ordförande Synskadades Riksförbund Väst.

Synskadade har svårt att hitta och kan inte köra bil. Där seende går, cyklar eller kör bil kan en synskadad person behöva ta färdtjänst för att överhuvudtaget ta sig fram.

Vi har inte svårt att röra oss jämfört med många andra färdtjänstresenärer. Men ibland behöver vi låna någons ögon när vi rör oss på obekanta platser.

Färdtjänst är många gånger vårt enda färdalternativ, vilket skulle kunna vara enkelt och okomplicerat. Vi anser att färdtjänst ska vara självklar utan att ständigt inskränkas av myndigheter och politiker. För att synskadade ska kunna vara aktiva samhällsmedborgare krävs att vi kan förflytta oss på ett smidigt sätt och till en rimlig kostnad för den enskilda individen.

I FN:s konvention för personer med funktionsnedsättning; artikel 20 Personlig rörlighet står det:

Konventionsstaterna ska vidta effektiva åtgärder för att säkerställa personlig rörlighet med största möjliga oberoende för personer med funktionsnedsättning, bland annat genom att – underlätta personlig rörlighet för personer med funktionsnedsättning på det sätt och vid den tid de själva väljer och till överkomlig kostnad.

I vissa kommuner i regionen kan det vara dubbelt så höga kostnader om man behöver ta färdtjänst till närmaste tätort eller storstad, jämfört med vad det kostar att åka kollektivt. För att passera mellan kommungränser så blir kostnaderna orimligt höga.

- Att ta ut höga kostnader för en person i beroendeställning är omänskligt. Detta måste ses över och rättas till snarast, säger Ronny Blidberg.

Synskadades Riksförbund Väst uppmanar Västra Götalandsregionen och dess kommuner att se över och få mer jämlika kostnader i samband med förflyttning för sina medborgare, oavsett med eller utan funktionsnedsättning.

Kontakta gärna

Ronny Blidberg, ordförande Synskadades Riksförbund Väst,