Gå i våra skor på Vita käppens dag

Synskadades Riksförbund Göteborg avslutar kampanjen Gata för alla i Nordstan på Vita käppens dag lördagen den 15 oktober.

– På senare år har jag allt oftare krockat med både folk och saker som står i vägen. Respekten för den vita käppen försämras i snabb takt. Nordstan är ett typiskt ställe där käppen riskerar att gå sönder och då står man där helt handfallen, säger Alireza G. Alipour, ordförande i Synskadades Riksförbund Göteborg.

På Vita käppens dag den 15 oktober avslutas också den så kallade ”lappningen” som pågått över hela landet. Medlemmar i Synskadades Riksförbund sätter fast p-lappar på felparkerade cyklar, varuställ, gatupratare och andra farliga hinder i gatumiljön.

– Vi måste sprida kunskap om vår situation genom att låta allmänheten testa hur det känns att inte se, helt enkelt låta dem ”gå i våra skor”, säger ombudsman Åsa Alverstedt.

Även andra utmanande aktiviteter pågår i Nordstan. Allmänheten får testa att gå med vit käpp och ögonbindel i en gatuliknande hinderbana.

Aktiviteterna i och kring Nordstan sker klockan 12 -17.

Bakgrund

Endast sju av 10 svenskar vet att den vita käppen används av personer med synnedsättning. Det visar undersökning ”Vita käppen” som genomfördes på uppdrag av Synskadades Riksförbund tidigare i år. Samtidigt avstår var tredje person med en grav synnedsättning ifrån att gå ut på egen hand, då gatu- och trafikmiljön upplevs som allt för obehaglig och otrygg.

Media hälsas välkommen att närvara.

Kontaktpersoner:

Alireza G. Alipour ordförande, 070-914 44 82, ordforande@srfgoteborg.se