Heldag om syntolkning

Torsdagen den 21 september arrangerar Synskadades Riksförbund en konferens för att belysa syntolkning.

Syntolkning för personer med synnedsättning har utvecklats avsevärt under de senaste fem åren. Fler och fler tv-program syntolkas och ny teknik är på gång.

– Med syntolkning kan även blinda följa en tv-serie och ta del av snacket runt fikabordet dagen därpå, säger Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Trots framstegen finns det fortfarande allvarliga brister med flera av de tekniska lösningar som används. Det kan vara svårt att ta reda på vilka tv-program och biofilmer som syntolkas.

– Ofta är det oklart vem som ansvarar för att något syntolkas, säger den intressepolitiska handläggaren Henrik Götesson, Synskadades Riksförbund.

Bland föreläsarna finns docent Jana Hosanova, Lunds universitet, SVT, TV4, Filminstitutet och syntolkningsutbildningen på Fellingsbro folkhögskola.

Fram till och med 2019 ska SVT och UR syntolka 4 procent av de svenska programmen. TV 4 syntolkar minst 4 procent av de svenska programmen till och med halvårsskiftet 2020.

Konferensen direktsänds i Radio SRF

Media hälsas välkomna att bevaka konferensen.

Torsdagen den 21 september klockan 10, Gotlandssalen, Gotlandsgatan 44 i Stockholm

Mediekontakter

Håkan Thomsson, förbundsordförande Synskadades Riksförbund, 08- 39 91 11

Henrik Götesson, intressepolitisk handläggare Synskadades Riksförbund, 08- 39 91 49

Program för SRF:s syntolkningskonferens den 21 september.

Bakgrund

Syntolka är att beskriva det som syns men som inte går att lyssna sig till. För personer med synnedsättning blir det möjligt att ta del av kultur och sport som till exempel film, teater, konst, fotboll, hockey eller skidor. Syntolken beskriver det som syns och som är viktigt för att följa handlingen.

Pressansvarig Åsa Nilsson, 08 - 39 91 75, asa.nilsson@srf.nu

Snabbfakta

Syntolkning gör att personer med synnedsättning kan ta del av film, tv och sport.