Inte en utredning till – en missmatchning av Elisabeth Svantesson

Det behövs inga fler utredningar och nya namn på åtgärder arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson.
- Vi behöver inte fler stödåtgärder som konkurrerar med andra stödåtgärder och som inte löser sysselsättningsproblematiken, säger förbundsordföranden i Synskadades Riksförbund Håkan Thomsson.

Nu har det snart gått två år sedan regeringens så kallade FunkA-utredning presenterade en rad välgrundade förslag för att förbättra arbetsmarknadssituationen för personer med funktionsnedsättning. Förslagen verkar ha hamnat i någon byrålåda, då inget hörs från regeringen. Bland annat föreslog FunkA-utredningen att antalet stödformer bör minskas - för att skapa tydlighet för både arbetstagare och arbetsgivare.

Istället kommer nu arbetsmarknadsministern med "nya fräscha" stödinsatser, matchningsanställningar, som dock först måste utredas. Men förslaget är inte nytt, bara paketerat i nytt namn.

Synskadades Riksförbund uppmanar regeringen om att snarast genomföra FunkA-utredningens förslag.

- Arbetsförmedlingen behöver få en effektivare verktygslåda i form av färre och kraftfullare åtgärder. Ännu en utredning löser inte sysselsättningsproblematiken, säger Håkan Thomsson.

Kontakt:

Håkan Thomsson, tel: 08 39 91 11, hakan.thomsson@srf.nu