Otillräcklig lag för ledarhundar

Onsdagen den 24 april uppmärksammas Internationella Ledarhundsdagen.

Svensk lagstiftning är otillräcklig när det gäller rätten för föraren och ledarhunden att vistas i offentliga miljöer.

- Det är ologiskt med tanke på att staten i år satsar 24 miljoner kronor på att synskadade ska kunna ha ledarhund,
säger Synskadades Riksförbunds ordförande Håkan Thomsson.

Synskadades Riksförbund och funktionshinderrörelsen driver på regeringen för en skärpning av diskrimineringslagen så att även otillgänglighet klassas som diskriminering.

- En utökad diskrimineringslag måste också gälla för synskadade med ledarhund, säger Håkan Thomsson.

Trots dagligvaruhandelns branschriktlinjer om Rutiner för ledarhund nekar många restaurangägare ledarhundar på restauranger och caféer.

På Internationella Ledarhundsdagen onsdagen den 24 april klockan 12.30 -13.15 finns Synskadades Riksförbund på plats vid porten till Gotlandsgatan 46 på Södermalm i Stockholm. T-bana: Skanstull.

Där visar vi hur det är att ta sig fram med hjälp av ledarhund i en rörig stadsmiljö.

Tryggheten är viktigast för ledarhundsföraren. Det svaret fick vi när vi inför Ledarhundsdagen ställde frågan till förarna.

Bakgrund
Ledarhundar med vit sele är tjänstehundar som tränats tillsammans med sina synskadade hundförare. När hunden jobbar i den vita ledarhundsselen får den inte störas. Titta på filmen nedan "Stör inte den som arbetar". I Sverige har närmare 300 personer mellan 20 och 92 år ledarhund. Synskadades Riksförbund har myndighetsansvar vad gäller tilldelning och återtagande av ledarhundar. Alla ledarhundar ägs av Synskadades Riksförbund.

Läs om ledarhundar

Synskadades Riksförbund skickar årligen ut "Årets ledarhundsvalpar"Schäfervalpen Leon är månadens kalenderhund.

För ytterligare information:

Synskadades Riksförbunds verksamhetschef för ledarhundar:
Ulrika Norelius
Tel: 08- 39 92 31
ulrika.norelius@srf.nu

Kontaktuppgifter till Synskadades Riksförbunds distrikt.

Presskontakt:
Åsa Nilsson