Sluta begränsa kollektivtrafiken i Västra Götaland

Ett levande och tillgängligt samhälle kräver god tillgång till kollektivtrafik även utanför Göteborg. Vi som har en synnedsättning har inte möjlighet att köra bil utan är hänvisade till färdtjänst och kollektiva transportmedel.

Personer med synnedsättning förväntas att använda sig av kollektiva transporter när så är möjligt. Då kan man inte, som sker på flera orter i Västra Götaland, dra in linjer och/eller minska turtätheten. Personer med synsvaghet har i många fall också svårt att få färdtjänst eller har en starkt begränsad rätt till färdtjänst. Då är kollektivtrafiken oundgänglig.

I artikel 20 i FN:s konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning anges att staten ska vidta åtgärder för att säkerställa personlig rörlighet med största möjliga oberoende för personer med funktionsnedsättning, bland annat genom att underlätta personlig rörlighet för personer med funktionsnedsättning på det sätt och vid den tid de själva väljer och till överkomlig kostnad.

Synskadades Riksförbund Väst kräver därför god tillgång till kollektivtrafik i hela regionen, även på mindre orter. Självklart förväntar vi oss att all kollektivtrafik också är tillgänglig!

Uttalande antaget av Synskadades Riksförbund Väst den 1 juni 2013 i Uddevalla.

Kontakta gärna:

Ronny Blidberg