Smäll smällare snällare

I år infaller Ledarhundsdagen på Valborgsmässoafton.

Raketer, smällare och ledarhundar hör inte ihop.

Alla ledarhundar testas så att de inte är skotträdda i sitt slutprov till ledarhund.

– Men en skotträdsla kan uppstå senare om ledarhunden utsätts för smällare och raketer, säger verksamhetsledare Ulrika Norelius Centervik på Synskadades Riksförbund.

Ledarhunden i sin vita sele är ett av de allra främsta hjälpmedlen för personer med synnedsättning. Den har en gedigen utbildning bakom sig redan när den kommer till ledarhundsföraren.

Ledarhundsdagen infaller den sista onsdagen i april och uppmärksammas på många håll i världen.

Uppsalabon Jessica Lucic är orolig inför årets valborgsfirande. En valborgsmässoafton när Jessica Lucic rastade sin förra ledarhund kom en raket farande:

”Min hund rusade iväg i panik med kopplet hängande efter sig. Jag blev livrädd att hon skulle fly hur långt som helst och inte kunna sansa sig. Jag ropade och hon kom tillbaka, smygande. Efter det var hon alltid skotträdd. Så fort hon hörde det karaktäristiska tjutet av raketer, även på längre håll, även på tv, så började hon att darra, vandra runt nervöst eller försöka gömma sig.”

Synskadades Riksförbund uppmanar också valborgsfirare att inte slänga glasflaskor och annat skräp i naturen.

– Glasbitar i tassen kan sätta en ledarhund ur spel i flera veckor, kanske månader. För en förare kan det få stora konsekvenser om ledarhunden inte kan jobba, säger Ulrika Norelius Centervik.

Fakta om ledarhundar

Kontaktuppgifter:

Anträffbar den 26 - 27 april:

Verksamhetsledare Ulrika Norelius Centervik, tel: 08- 39 92 31, ulrika.norelius@srf.nu

Anträffbara den 28-30 april:

Ledarhundsförare Karin Hjalmarson till Wilma, tel: 08- 39 91 55, karin.hjalmarson@srf.nu

Ledarhundsförare Viviann Emanuelsson till Maffe, tel 08- 39 91 49, viviann.emanuelsson@srf.nu

Några aktiviteter i samband med Ledarhundsdagen

Den 29 april bjuder Synskadades Riksförbund Gotland in politiker, tjänstemän, medier och medlemmar till en ledarhundsuppvisning. Klockan 13:00 - 15:00 utanför Coop-gallerian, Östercentrum i Visby. Besökare får gå en runda med ledarhund och så kallad fingerad optik.

Ledarhundsvandring i Göteborg den 30 april. Från Kopparmärra till Nils Erikssonterminalen, klockan 13-15. www.srf.nu/goteborg

Synskadades Riksförbund Stenungsund Tjörn Orust Kungälv den 30 april, klockan 10-12. Två ledarhundsekipage testar tillgängligheten kring Stenungsunds torg. www.srf.nu/bohuslan

Eskilstuna på Syncentralen, Fraktgatan 5 den 5 maj är politiker och press inbjudna kl 15-17. www.srf.nu/sormland

Presskontakt:
Åsa Nilsson