Vita käppen gratis i endast sex av 21 landsting

Synskadades Riksförbund har inför den Vita käppens dag den 15 oktober vänt sig till landstingens/ regionernas syncentraler för att få svar på vad personer med synnedsättning får betala för den vita käppen.

Fem vita käppar och toppbetyg får landstingen i Blekinge, Skåne, Östergötland, Kronoberg, Jämtland och Jönköpings län som vare sig tar ut avgift för den vita käppen eller för att lära ut hur den används.

– Så skulle det vara överallt. Landstingens självstyre slår ytterst orättvist mot oss. Att som synskadad få vit käpp borde vara en rättighet oavsett bostadsorten. Rehabilitering utan kostnad ska vara en självklar rättighet, säger Håkan Thomsson som är ordförande i
Synskadades Riksförbund.

Endast en vit käpp i betyg och icke godkänt får landstingen i Dalarna, Västernorrland och Värmland som tar ut avgift både för den vita käppen och för käppträning.

– I värsta fall kan synskadade med svag ekonomi välja att avstå från vit käpp och rehabilitering, med ett mer osjälvständigt liv och beroende av andra samhällsinsatser som följd, säger Håkan Thomsson.

Handisam, myndigheten som samordnar, påskyndar och följer upp funktionshinderspolitiken visar att det är dubbelt så vanligt att personer med funktionsnedsättning låter bli att söka läkarvård när de är i behov av den, jämfört med den övriga befolkningen. Många personer med funktionsnedsättning har sämre ekonomi. (Handisams Hur är läget 2013?).

Synskadades Riksförbund vet att åtminstone runt 25 procent av personer med synnedsättning har varit i ekonomisk kris jämfört med
13 procent i den övriga befolkningen. Personer med synnedsättning avstår ofta från vård för att de har högre utgifter för sjukvård, rehabilitering och läkemedel än andra.

Resultaten från Synskadades Riksförbunds enkät till syncentralerna i landets 21 landsting och regioner bifogas i pressmeddelandet.

Fakta

Den 15 oktober uppmärksammas den vita käppen i hela världen. Den vita käppen, symbolen för synskadade, är ett av de äldsta och främsta hjälpmedlen. Med hjälp av den vita käppen kan personer med synnedsättning orientera sig. Det kan till exempel handla om att hitta stolpen vid ett övergångsställe eller att ta reda på var en trappa börjar och slutar. Käppen fungerar också som signal för omgivningen att käppbäraren är synskadad. Tekniken att använda den vita käppen lärs ut av landstingets syncentral. Till syncentralen får personer remiss från ögonsjukvården för att ta del av rehabilitering och lära sig använda synhjälpmedel.

Kontaktuppgifter:

Förbundsordförande Håkan Thomsson 08- 39 91 11