Vita Käppens Dag 15 oktober: Så blir gatan tryggare

Den 15 oktober uppmärksammas den vita käppen runt om i världen. Men i lagar och förordningar som reglerar trafiken är den vita käppen osynlig.

Många personer med synnedsättning rör sig sällan eller aldrig på egen hand i gatu- och trafikmiljön.
Omkring var tredje medlem i Synskadades Riksförbund är inte någon gång ute i trafiken utan sällskap. De anser att gatumiljön är alltför obehaglig och riskabel. Personer med synnedsättning bosatta i storstäder känner sig mer otrygga än personer i mindre städer. Det visar en Sifoundersökning som genomfördes tidigare i år med 1000 medlemmar i Synskadades Riksförbund.

– I en allt mer stressig trafikmiljö måste personer med synnedsättning kunna lita på att den vita käppen respekteras, säger Synskadades Riksförbunds intressepolitiske chef Neven Milivojevic.

Medlemmar listar trafiksäkerhetsförbättringar:

• Gångtrafiken behöver avskiljas bättre från cykel- och biltrafiken.
  • Övergångsställen måste bli tryggare och mer tillgängliga med till exempel hörbara ljudsignaler, tydliga trottoarkanter, bra belysning och tydliga visuella och taktila markeringar.

Synskadades Riksförbund vill att övriga trafikanter ska ha väjningsplikt när någon med vit käpp korsar en väg eller gata även om övergångsställe saknas.
– Den vita käppens ställning behöver stärkas genom skärpt lagstiftning, säger Neven Milivojevic.

Synskadades Riksförbunds aktiviteter på Vita Käppens Dag den 15 oktober.

Kontaktuppgifter
Jimmy Pettersson, tel: 08- 39 94 46, ombudsman, Synskadades Riksförbund, jimmy.pettersson@srf.nu
Neven Milivojevic, tel: 08- 39 93 36, intressepolitisk chef, Synskadades Riksförbund, neven.milivojevic@srf.nu

Åsa Nilsson