SyMRI studeras för att karakterisera hjärntumörer vid cancercenter i USA

SyntheticMR och University of Texas MD Anderson Cancer Center har tecknat ett forskningsavtal för att studera karakterisering av hjärntumörer med SyMRI.

SyMRI ger kvantitativ information, inklusive vävnadssegmentering och T1- , T2- och PD-kartor, vilket adderar objektiva data till MR-undersökningen. Tekniken kommer att studeras för dess potential att addera diagnostiskt värde för olika kliniska tillämpningar inklusive karaktärisering av hjärntumörer.

SyMRI IMAGE genererar flera kontrastbilder från ett enda MR-serie på 3 till 6 minuter, vilket möjliggör en betydande minskning av undersökningstiden jämfört med att ta varje kontrastbild separat och seriellt. Inställningarna är också justerbara efterundersökningen, vilket möjliggör både finjustering av bilder samt återskapande av ytterligare kontrastbilder. SyMRI NEURO adderar kvantitativa data och automatisk segmentering av hjärnvävnad för effektiv analys och objektivt beslutsstöd.

Avtalet med MD Anderson inkluderar ett års licens av SyMRI IMAGE och SyMRI NEURO för forskningsändamål på sjukhuset. För SyntheticMR är MD Anderson en viktig referenskund på den amerikanska marknaden. SyMRI är CE-märkt för kliniskt bruk i Europa, men finns inte tillgängligt för klinisk användning i USA.

För ytterligare information, kontakta Maria Wrethag, Marknadschef och ansvarig för investerarrelationer, SyntheticMR AB, +46 76 119 1983, eller Stefan Tell, VD SyntheticMR AB, +46 73 373 40 90.

SyntheticMR AB  utvecklar och marknadsför innovativ programvara för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). SyntheticMR har utvecklat SyMRI® som genererar flera, justerbara MR-bilder och kvantitativ information från en enda MR-serie på 3 till 6 minuter. SyMRI IMAGE ger ett effektivt arbetsflöde och möjliggör underökning av fler patienter per dag. SyMRI NEURO adderar automatisk segmentering av hjärnvävnad, vilket ger ett objektivt beslutsunderlag. SyMRI Research Edition innehåller exporterbara SyMaps™, kvantitativa T1-, T2- och PD-kartor av hjärnan, för att kunna gå ännu djupare. SyMRI är en CE-märkt produkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är listat på AktieTorget. För ytterligare information, se www.syntheticmr.com .

Om oss

SyntheticMR utvecklar analys- och avbildningsmetoder för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). Bolagets programvara, SyMRI® effektiviserar MR-undersökningar genom att förkorta undersökningstiden per patient och samtidigt producera kvantitativ information som ger läkaren ett bättre beslutsunderlag.