SyntheticMR introducerar REMyDI™, automatisk volymbestämning av myelin, på RSNA

SyntheticMR AB introducerar REMyDI*, automatisk kvantifiering av myelin i hjärnan. Att kunna kvantifiera myelin möjliggör för läkaren att följa myeliniseringsprocessen i hjärnan hos barn samt nedbrytning av myelin i samband med neurodegenerativa sjukdomar hos vuxna. REMyDI är en unik funktion i SyMRI från SyntheticMR.

Att mäta myelin med konventionell magnetisk resonanstomografi (MR) är svårt. Med REMyDI i SyMRI kan läkaren nu få ett automatiskt volymmått av myelin från en enda MR-serie på 5-6 minuter. Den automatiska efterbearbetningen i SyMRI görs på mindre än 10 sekunder.

“Nyttan med att erhålla ett mått på myelin från en kvantitativ MR-undersökning som även ger relaxometri-baserad volymmätning är att en stor mängd information kan samlas in från en enda, 6 minuter lång sekvens. På Karolinska har vi använt REMyDI i studier på MS-patienter samt patienter med neurodegenerativa sjukdomar,” säger Dr. Tobias Granberg, Karolinska Universitetssjukhuset.

SyntheticMR introducerar REMyDI som en del av SyMRI på RSNA-konferensen i Chicago, 27 november – 2 december 2016. REMyDI finns tillgängligt som en del av SyMRI Research Edition och kommer även att finnas för klinisk användning som en del av SyMRI NEURO-paketet 2017.

SyMRI är kompatibelt med MR-kameror från ledande tillverkare och demonstreras i våra partners bås på RSNA. SyMRI är CE-märkt och “510(k) pending” vid amerikanska FDA.

*Rapid Estimation of Myelin for Diagnostic Imaging

För ytterligare information, kontakta Maria Wrethag, Marknadschef och ansvarig för investerarrelationer SyntheticMR AB, +46 76 119 1983, eller Stefan Tell, VD SyntheticMR AB, +46 73 373 4090.

SyntheticMR AB utvecklar och marknadsför innovativ programvara för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). SyntheticMR har utvecklat SyMRI® som genererar flera, justerbara MR-bilder och kvantitativ information från en enda MR-serie på 5-6 minuter. SyMRI finns tillgängligt i tre paket. SyMRI IMAGE ger ett effektivt arbetsflöde och möjliggör underökning av fler patienter per dag. SyMRI NEURO adderar automatisk segmentering av hjärnvävnad, vilket ger ett objektivt beslutsunderlag. SyMRI Research Edition innehåller exporterbara SyMaps™, parametriska T1-, T2- och PD-kartor av hjärnan, för att kunna gå ännu djupare. SyMRI är en CE-märkt produkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är listat på AktieTorget. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som SyntheticMR AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2016. För ytterligare information, se www.syntheticmr.com .