SyntheticMRs programvara SyMRI blir kompatibel med de flesta MR-kameror från Philips

SyntheticMR AB meddelade idag att dess programvara SyMRI nu blir kompatibel med de flesta av Philips magnetresonanskameror (MR-kameror) för att tillsammans förbättra effektiviteten i arbetsflödet och generera bättre kliniskt beslutsstöd. SyntheticMR och Philips har tecknat ett samarbets- och co-marketingavtal som innebär att Philips erbjuder SyntAc-sekvensen som tillval till sina kunder, vilket gör de flesta av Philips MR-kameror fullt kompatibla med programvaran SyMRI som säljs av SyntheticMR.

Med SyMRI från SyntheticMR kan man baserat på data från en enda bildtagning med Philips SyntAc-sekvens generera flera MR-kontrastbilder, vilket både ger ett effektivt arbetsflöde och tidsbesparing per undersökning. Dessutom kan kontrastinställningarna justeras efter undersökningen, vilket ger möjlighet att skapa ytterligare bilder utan att behöva återkalla patienten. Automatisk segmentering av hjärnvävnad ger objektivt beslutsstöd baserat på kvantitativa data.

"Jag är mycket glad att kunder som använder de flesta av Philips MR-kameror nu kommer att ges möjlighet att få tillgång till SyMRI. Detta expanderar vårt erbjudande till en bredare, global kundbas och ger kunderna möjlighet att utforska nya möjligheter inom MR, inklusive effektiv kvantifiering,” säger Stefan Tell, VD för SyntheticMR.

SyMRI finns i tre produktpaket. SyMRI IMAGE optimerar arbetsflöde och effektiviserar undersökningen med syntetisk MR. Detta uppnås genom en enda MR-serie, vilket möjliggör en betydande minskning av undersökningstiden jämfört med att ta varje kontrastbild separat och seriellt. SyMRI NEURO adderar automatisk segmentering av hjärnvävnad, vilket ger ett objektivt beslutsunderlag. SyMRI NEURO används i det kliniska arbetsflödet bl.a. för att följa upp sjukdomsutveckling av neurodegenerativa sjukdomar. SyMRI Research Edition är optimerad för klinisk forskning inom neurologi. Kvantitativa T1-, T2- och PD-kartor (SyMaps ™) kan sparas och exporteras för vidare analys i andra format.

För ytterligare information, kontakta Maria Wrethag, Marknadschef och ansvarig för investerarrelationer, SyntheticMR AB, +46 76 119 1983, eller Stefan Tell, VD SyntheticMR AB, +46 73 373 4090.

SyntheticMR AB  utvecklar och marknadsför innovativ programvara för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). SyntheticMR har utvecklat SyMRI® som genererar flera, justerbara MR-bilder och kvantitativ information från en enda MR-serie. SyMRI IMAGE ger ett effektivt arbetsflöde och möjliggör underökning av fler patienter per dag. SyMRI NEURO adderar automatisk segmentering av hjärnvävnad, vilket ger ett objektivt beslutsunderlag. SyMRI Research Edition innehåller exporterbara SyMaps™, kvantitativa T1-, T2- och PD-kartor av hjärnan, för att kunna gå ännu djupare. SyMRI är en CE-märkt produkt. SyMRI är ett registrerat varumärke i Europa och USA. SyntheticMR är listat på AktieTorget. För ytterligare information, se www.syntheticmr.com .

Om oss

SyntheticMR utvecklar analys- och avbildningsmetoder för magnetisk resonanstomografi (MR, eller MRI på engelska). Bolagets programvara, SyMRI® effektiviserar MR-undersökningar genom att förkorta undersökningstiden per patient och samtidigt producera kvantitativ information som ger läkaren ett bättre beslutsunderlag.