Den tillgängliga filmfestivalen BLICK

Under helgen den 7-9 april återkommer Den tillgängliga filmfestivalen BLICK. Bland annat visas Rolf Lassgårds norska film "Lejonkvinnan" samt förhandsvisning av den franska filmen " Jacques - Havets utforskare".  Alla filmer visas med live- eller inspelad syntolkning och några även med separat upplästa undertexter.

Även direktsändningen från Moskva av Bolsjojbalettens föreställning ”Vår tids hjälte" kommer syntolkar liveTroligen är det första gången i Bolsjojbalettens historia som en föreställning syntolkas. De engelskspråkiga liksom den franskspråkiga filmen kommer även erbjudas med uppläst textremsa via egen mottagare. Allt sker på Bio Roy i Göteborg.

Under den kommande BLICK filmfestival - den tredje i ordningen - blir den danska filmen ”Det kommer en dag”, med bland andra Lars Mikkelsen och David Dencik invigningsfilm, den har dessutom Sverigepremiär under festivalen. Även filmen "Too big for the world" kommer erbjudas med syntolkning som avslutning på lördagskvällen. Fler filmer kommer att tillkomma.

Den tillgängliga filmfestivalen BLICK sker i samarbete med i Göteborg; ABF, Bio Roy, Synskadades Riksförbund (SRF), Unga med synnedsättning (US) samt Näringslivsgruppen i Göteborg, Göteborgs Kommun samt Svenska Filminstitutet.

Aktuella kommande svenska filmer som vi försett med syntolkning via mobil app är Småstad, Rum 213 samt Sameblod.