Diabetesgalan blir ännu mer tillgänglig för synsvaga

Tisdagen den 14 november sänds Diabetesgalan i TV3 samt i Viafree och Viaplay. MTG ser till att evenemanget även får en syntolkad visning genom Viafree.

Syntolkning Nu som har uppdraget att livesyntolka i Viafree kommer även låta ljudet från syntolkningen komma via Bambuser. På så sätt kan TV tittare ta del av syntolkningen, samtidigt kan man via sin smartphone lyssna på syntolkningen som specialsänds via Bambuser. Sändningen via Bambuser sker live och försvinner efter sändningen. Däremot kan man genom Viafree ta del av syntolkningen lång tid efter.

Inför Diabetesgalan bör man i förväg ha gjort klart att man har tillgång via Internet med gratisversionen av Viafree. Testa via denna länken http://bit.ly/2zuKzcs. Här kommer galan livesyntolkas från klockan 20:00 och man kommer även senare kunna ta del av syntolkningen på Viafree.

Alternativt kan man på tisdagskvällen även få ta del av syntolkens röst från Diabetesgalan. Detta sker genom Bambuser och länken, http://bit.ly/2ADzG6m. Här kan man sitta med vänner och se på TV3 sändningen via marknätet, samtidigt som man i en öronsnäcka lyssnar på syntolkningen. Denna sändning sker direkt och tas bort efter sändningen.

Idag kan man ta del av en TV sändningen med bild på en mängd olika sätt. Via marknätet, i sin padda, på datorn, i mobilen, mm. Detta innebär att man runt om i landet kan se samma program fast med över 2 minuters skillnad. Syntolkningsljudet via Bambuser är avsett för den marksända TV. Den syntolkade sändningen genom Viafree, kan man däremot se på alla olika plattformar.