Diabetesgalan livesyntolkas

MTG i samarbete med Diabetesförbundet står bakom Sveriges första tv-sända diabetesgala som kommer att sändas på världsdiabetesdagen den 14 november. Galan leds av Peter Jidhe från Vinterträdgården på Grand Hôtel och direktsänds på TV3, Viafree och Viaplay. Därtill har MTG även beslutat att livesyntolka sändningen genom Viafree.

Den livesyntolkade sändningen genom Viafree sker i ett samarbete med Syntolkning Nu från en speciell studio på Grand Hôtel. Förutom att livesyntolka teater och stora evenemang i arenor runt om i landet har syntolkarna från Syntolkning Nu även livesyntolkat TV-sändningar från Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Därtill sände man i egen regi livesyntolkning via internet av Eurovision Song Contest från Wien. Nu är det alltså dags att livesyntolka MTG’s första Diabetesgala.

Diabetesgalan är en viktig tillställning och något många pratar om. Det är därför extra viktigt att den tillgängliggörs för alla och det är glädjande att MTG väljer att ta det ansvar som alltför få idag tar. Varje steg som tas för ett mer tillgängligt och inkluderande samhälle är ett viktigt steg, säger Linus Forsberg, Ordförande Riksorganisationen Unga med Synnedsättning (US)

Den livesyntolkade sändningen i Viafree startar klockan 20:00 och pågår ända till klockan 22:00. Under reklampauserna kommer syntolken fördjupa syntolkningen.

Vi är hedrade över att fått detta uppdrag och kommer göra vårt yttersta för att alla som ser sändningen hemma skall känna sig delaktiga, säger Peter Lilliecrona från Syntolkning Nu. - Som vanligt kommer vi att ge de synsvaga tittarna möjlighet att kommunicera med oss under hela sändningen. Det kan gälla frågor om kläder, miljö och vad som helst man är extra nyfiken på.

Under galan kommer Cristina Stenbeck för första gången att dela ut sitt nyinstiftade ”The Maximus Prize”. Priset är på en halv miljon kronor och kommer att gå till någon eller några som utmärkt sig i kampen mot diabetes. Bland de artister som uppträder under galan kan nämnas Molly Sandén, Brynolf & Ljung, Jon Henrik Fjällgren, Paul Rey samt dansgruppen The Sugar Collective.

Bildcollage: Peter Jidhe foto från MTG. Jon Henrik Fjällgren samt Brynolf och Ljung foto Mattz Birath. Molly Sandén foto Mikael Persson, MiP Media

I Sverige finns över 120 000 personer med synnedsättning. Föreningen arbetar idag helt utan stöd från samhället för att fler synsvaga och andra med behov skall kunna ges möjlighet till att besöka evenemang och få ta del av en syntolkning. Syntolkning Nu samarbetar bland annat med SRF, US och FSBU.