Senaste tillgängliga film på bio

I dagarna släpps även den inspelade syntolkningen till filmen Morran och Tobias – Som en skänk från ovan. Syntolkningen är skriven, inläst och inspelad hos Syntolkning Nu,

Filmen om Monika och hennes son Tobias, ligger högt upp på biotoppen. Personer med synnedsättning har inte förrän nu kunnat tillgodogöra sig filmen. Ljudspåret till biofilmens syntolkning finns enkelt att ladda ned till sin smartphone. I biomörkret kan man sedan lyssna på syntolkningen utan att den övriga publiken störs.

Alla filmer som kommit ut under 2016 kommer även kunna ses med syntolkning då de senare visas i TV, streamas eller när de släpps på DVD/BlueRay.

Under det senaste halvåret har Syntolkning Nu även gjort ljudspår till filmerna Den allvarsamma leken (9/9), Jag älskar dig (30/9), Livet efter dig (17/6) samt Siv sover vilse (30/9). Några filmer som nyligen släppts på DVD med syntolkning via appen är James Bond-Spectre samt Mother’s day. De utländska filmerna är även försedda med uppläst textremsa. Som tittare kan man då själv välja om vem vill ha både syntolkning och uppläst text eller bara det ena. Här exempel från filmen The Double, http://bit.ly/2ewLnQP.

Syntolkning Nu har i trettio år livesyntolkat på teater och bio. Under de senaste åren har man även levererat digitala ljudspår för biofilmer och för TV. Den första filmen som kunde ses med hjälp av inspelad syntolkning var Jävla Pojkar. På galapremiären 2011 var de flera i salongen som då lyssnade på syntolkning. Filmen finns nu, exklusivt, att köpa via Syntolkning Nu.