Penser Access: Systemair - I väntan på friska fläktar

Nettoomsättningen för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till SEKm 1864, något lägre än väntat. Systemair har inte kunnat priskompensera för ökade råmaterialpriser samtidigt som bolaget noterade lägre volymer i några av bolagets fabriker. Efterfrågan på bolagets produkter är god och investeringarna fortsätter vilket bör öka kostnaderna de närmsta kvartalen. Samtidigt utvärderar bolaget potentiella förvärv där Nordamerika och/eller Asien är i fokus. På kort sikt räknar vi med att marginalerna fortsätter att vara något pressad men där bruttomarginalen på sikt successivt leta sig uppemot 36% inom några år.

Läs den fullständiga analysen:  https://epaccess.penser.se/analys/vantan-pa-friska-flaktar/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se