Champagne i fokus på höstens första dryckesauktion

Runt 400 utrop med drycker som samlarobjekt ropades ut på höstens första dryckesauktion. Den totala omsättningen på sålda utrop uppgick till 2 mkr mot uppskattat värde på 1,8 mkr.

Auktionens första dag visade på ett fortsatt starkt intresse för årgångschampagne.

- Många exempel finns att lyfta fram. Champagne av goda årgångar och med intygad lagringshistorik visar sig vara betydelsefullt för slutpriserna, vilka många gånger är högre i Sverige än på övriga auktioner, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget.

På andra dagens auktion stod röda viner från Bordeaux på agendan.

Bland annat klubbades en flaska Chateau Lafitefrån 1982 för 15.500 kronor. Bland många andra även en låda Chateau Lynch-Bages 2008 om 12 flaskor klubbades för 15.500 kronor mot uppskattat utrop på 8.400 kronor. 12 st Chateau Pichon Longueville Comtesse de Lalande 1999 klubbades likaså för 15.500 kronor, jämfört med utrop på 7.200 kronor.

En hel serie konjak med 9 flaskor Grönstedts National, från första utgåvan 2004 till sista 2012 gick för överraskande 13.500 kronor, på den avslutande tredje auktionsdagen.

Även samlarwhisky och andra destillat av udda årgångar noterar höga slutpriser i Sverige.

- Samma sak gäller här, unika produkter som samlarobjekt i begränsade upplagor har en stor efterfrågan, säger Sören Nylund.

Nästa auktion är den 7 till 9 oktober. Innan dess infaller de öppna värderingsdagarna i Malmö, Göteborg och Stockholm. Mer information finns på http://www.systembolaget.se/Tjanster/Dryckesauktioner

Systembolagets dryckesauktioner är ett samarbete med Stockholms Auktionsverk.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 08-503 303 97, soren.nylund@systembolaget.se
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se