Täby Centrum utses till Nordens bästa köpcentrum 2015

Täby Centrum utsågs igår kväll till Best Nordic Shopping Center 2015 av Nordic Council of Shopping Centers i prestigefulla NCSC Awards, som hölls på Finlandia Hall i Helsingfors. Täby Centrum kvalificerade sig till den nordiska finalen i höstas i och med utnämningen Sveriges bästa köpcentrum 2014. I finalen stod Täby Centrum mot Vestkanten Storsenter i Norge och Bruun’s Galleri i Danmark.

NCSC har utsett Sveriges bästa köpcentrum sedan 2007 och höll den första Nordic Awards 2009. Priset baseras på en noggrann helhetsbedömning av bland annat centrumets utbud, utformning, resultat och kundnöjdhet.

Motiveringen från NCSCs lyder:

"Det vinnande köpcentrumet har ett starkt helhetsperspektiv. Det börjar på torget eller i det väldesignade garaget och fortsätter med en fullbordad blandning av välvalda hyresgäster i ett igenkännbart kluster.

Även den osynliga länken mellan de gamla och de nya delarna är snyggt gjorda.

Kunderna känner sig väl omhändertagna med bra sittgrupper, ett trevligt familjerum och väldesignade toaletter.

Gemensam utbildning för alla anställda i butikerna resulterar i en enad varm och serviceinriktad attityd som ger kunderna förtroende.

"Retail is in the detail" får en helt ny innebörd här. Allt är gjort för kundernas bekvämlighet och välbefinnande.

Resultatet syns i antalet besökare, den höga lokala kännedomen och besöksfrekvensen samt i den totala omsättningen. De har lyckats! "

– Vi är otroligt stolta över denna hedersfulla utmärkelse, som visar att Täby Centrum är en stark aktör även på den nordiska marknaden. Det visar att vi ligger i framkant vad gäller utvecklingen och att våra kunder värdesätter vårt erbjudande, säger Erika Lundström, Centrumchef för Täby Centrum.

Under 2014 utsågs Täby Centrum även till ”Stockholmarnas favoritcentrum” och ”Bästa butiksutbud” i Evimetrix undersökning. Täby Centrum har genomgått en stor omvandling de senaste åren. I och med moderniseringen har Täby Centrum utvecklats till ett regionalt köpcentrum av internationell klass med visionen att vara en shopping- och mötesplats där kunderna får en upplevelse i världsklass.

Under 2013 öppnades den nybyggda södra tillbyggnaden med 60 nya butiker och sommaren 2014 öppnades den norra tillbyggnaden där bland annat livsmedelsaktörerna Hemköp och ICA öppnade i nya dubbelt så stora lokaler.

Täby Centrums prisade utbud består av såväl välkända svenska varumärken som internationella giganter. De ikoniska koncepten Apple Store, R.O.O.M/Habitat och Sephora kombineras med spännande uppstickare såsom den Kalifornienbaserade biltillverkaren Tesla, Sveriges enda L’Oréal-butik, en toppmodern SF-biograf, Melanders Saluhall och modevarumärken såsom Hope, Tommy Hilfiger, Filippa K och Tiger of Sweden.

I samband med omvandlingen har Täby Centrum satsat ytterligare på servicenivån och fick under hösten 2014 certifieringen fyrstjärnig shopping, en kvalitetsstämpel som säkerställer en hög servicenivå i alla delar av shoppingupplevelsen.

För ytterligare information:
Erika Lundström, Centrumchef Täby Centrum

Tel. 076 525 55 86, E-mail: erika.lundstrom@unibail-rodamco.com

Madeleine Castenvik Holt, Communication Manager Nordic, Unibail-Rodamco
Tel. 076 525 56 06, E-mail: madeleine.castenvik@unibail-rodamco.com

Om NCSC
NCSC, Nordic Council of Shopping Centres, är intresseföreningen för köpcentrumbranschen i de nordiska länderna. Medlemmarna kommer från alla delar av branschen och inkluderar de största fastighetsägarna och detaljisterna, tillika investerare, byggherrar, konsulter och leverantörer samt representanter från andra intresseföreningar och stadsplanerare. NCSC’s uppgift är att ständigt utveckla den nordiska köpcentrummarknaden och höja statusen för branschen som en professionell och viktig spelare i samhället. Föreningen startade 1985 och har nu ca 1200 medlemmar främst från Sverige, Norge, Danmark och Finland.

1968 uppfördes Täby Centrums första del, den senare delen byggdes 1991 och sedan 2011 har Täby Centrum moderniserats i olika etapper. Täby centrum är idag en av Sveriges största köpcentrumanläggningar med en uthyrningsbar yta om 78,000 kvadratmeter. Centrumet har 220 butiker, restauranger och caféer samt två livsmedelsbutiker. Här finns även en biograf samt andra tjänster som bank och post. Våren 2015 är den omfattande utvecklingen helt klar och då kommer det att finnas 260 butiker. Anläggningen är ett regioncentrum och besökarna kommer från hela Storstockholm. Täby Centrum ägs av Unibail-Rodamco. www.tabycentrum.se.

Taggar: