Svenska mästarna i matematik går på Täby Friskola

Report this content

Nu är det klart att Täby Friskola har vunnit den nationella lagtävlingen Högstadiets Matematiktävling. Sedan tidigare är skolan regerande Sverigemästare i matematiktävlingen Sigma 8 och den nya vinsten bekräftar att skolans satsning på matematik ger resultat.

– Här pratas det om sjunkande kunskaper i matematik, men våra elever och lärare visar verkligen att det inte är den enda bilden av svensk skola. Här tar vi matematik på allvar – och gör den rolig för eleverna, säger Karin Järleby, rektor på Täby Friskola.

Högstadiets Matematiktävling är en nationell tävling med matematisk problemlösning där både lag och individer prisas. Vid kvalomgången i november skedde en uttagning till finalen och samtidigt jämfördes resultatet för skolans bästa elever som lag. Täby Friskola kammade hem vinsten för laginsatsen och fyra av skolans elever kommer att vara med i den individuella finalen den 24 januari, där laget också får ta emot sitt pris.

Kompetenta lärare visar vägen
Täby Friskola är en skola i Täby kommun som har satsat på kompetenta lärare och har en framgångsrik matematikundervisning. Skolan har spetsutbildning i matematik och eleverna i årkurs åtta har tre år i rad vunnit första pris i prestigetävlingen Sigma 8. Nu har Täby Friskolas lag sopat banan även i Högstadiets Matematiktävling tillsammans med försteläraren Anna Efremova.

– Att laget redan har vunnit är det allra bästa pris vi kan få. Det visar att vi har en bredd på våra kunniga elever och att det inte bara är en individ som utmärker sig. Men visst håller jag tummarna för att det ska gå bra för våra elever även i finalen, säger Anna Efremova.

Täby Friskolas elever ligger i hårdträning inte bara inför finalen på Högstadiets Matematik utan också för de två andra stora matematiktävlingarna Sigma 8 och Pythagoras Quest som hålls under våren.

Det vinnande laget är:
Alva Laestadius
Ellen Tholsby
Erica Elgcrona
Leo Ribberheim
Alla går i årskurs 9

Vill du besöka skolan, vara med på en matematiklektion helt utan läroböcker och göra en intervju med Anna Efremova och hennes elever? Hör av dig till Elin West, se nedan.

Pressbilder bifogas.

För mer information kontakta gärna:
Elin West, Vår pr-byrå, 073 350 26 25, elin.west@varprbyra.se
Karin Järleby, rektor Täby Friskola,