Täby Parks julmarknad 2017: Julsång, julmat, granar och designklappar

Report this content

Årets utökade julmarknad i Täby Park håller till såväl ute på stallbacken som inne. Jämfört med förra året blir det ett större fokus på mat och dryck. Inne i läktarbyggnaden samsas design och hantverk. Marknaden pågår mellan 11-17 lördagarna 2 & 9 december.

Täbyborna börjar bli vana vid marknader i Täby Park. För ett år sedan testade man julmarknad första gången, följt av höstmarknaden som blev en stor succé.

”När vi tillsammans med vår partner LoveKitchen genomförde höstmarknaden i september kände vi på gensvaret från besökarna att vi hittat rätt. Därför har vi utvecklat julmarknaden med mer mat, mer dryck, samtidigt som vi ger plats för ett hållbart utbud av kvalitetsdesign och hantverk”, säger Maria Campos Björkquist, marknadschef, Täby Park AB.

Sammanlagt ett 50-tal utställare kommer att finnas på plats, exakta antalet är inte klart då det tillkommer nya utställare hela tiden.

En nyhet för i år är att det kommer att finnas en hel butik dedikerad för julmaten. Här kommer det mesta av julbordets frestelser att finnas till försäljning, inklusive den ekologiska julskinkan. Julgran och ved till brasan finns också, med möjlighet till hemleverans.

rdagen den 2 december gästas julmarknaden av julgransexperten Anna Benson. Tillsammans med sin familj driver hon KRAV-certifierade Smålandsgran. Anna har även skrivit ”Granboken”. På julmarknaden blir det ”granskola” om hur granen mår bäst över julen.

För den hungrige finns det food trucks som serverar allt från indiskt till amerikanskt. Inne i restaurang LoveKitchen i läktarbyggnaden kommer det bland annat serveras en ”julbräda” med 3 smaker av julen.

Inne i den gamla läktarbyggnaden finns det även möjlighet att hitta den unika julklappen med inriktning på design, här finns bilder, egendesignade kläder och inredningsprylar. Även butiken Re:unik har öppet med sitt utbud av återbruksdesign.

Därutöver finns allt som hör till en riktig julmarknad, ekologiskt tunnbröd, smycken av gammalt porslin, julväxter, blommor och kransar, brända mandlar, belgiska våfflor, glögg, varm choklad, te, kaffe, honung, choklad och lakrits, retroprylar, fårskinn, mössor, vantar, popcorn, crepes, olja, vinäger, ekologiska skönhetsprodukter, lampor, ljusstakar, julkort, m.m.

För barnen finns en egen pysselbod och de kan även åka häst med vagn. Över hela marknaden ljuder julmusik med stöd av en DJ och kören Joyvoice från Täby och Vallentuna som sjunger in julen.

Även de barn som har sämre möjligheter att ta del av julen får glädje av Täby Parks julmarknad då marknadsbesökarna har möjlighet att lägga sin julklapp i släden och dela julstämningen med andra.

”För oss är det viktigt att också bidra till ett mer hållbart samhälle. Julen är ju gåvornas tid och då är det självklart att vi tar ett socialt ansvar och delar med oss, i år är det till förmån för Stockholms Stadsmission”, säger Maria Campos Björkquist.

Täby Park AB ägs av Skanska och JM och är det bolag som arbetar med planläggningen av området i samarbete med Täby kommun, Riksbyggen och TryggHem

Kontakt:

Maria Campos Björkquist, marknadschef på Täby Park AB