Täby Parks julmarknad 2017: Julsång, julmat, granar och designklappar

Å rets utökade julmarknad i Täby Park h å ller till s å väl ute på stallbacken som inne. Jämfört med fö rra å ret blir det ett stö rre fokus p å mat och dryck. Inne i läktarbyggnaden samsas design och hantverk. Marknaden p å g å r mellan 11-17 lördagarna 2 & 9 decemb er.

Täbyborna börjar bli vana vid marknader i Täby Park. För ett å r sedan testade man julmarknad första g å ngen, f öljt av höstmarknaden som blev en stor succ é .

”När vi tillsammans med v å r partner LoveKitchen genomf ö rde h östmarknaden i september kände vi på gensvaret fr å n bes ökarna att vi hittat rätt. Dä rf ör har vi utvecklat julmarknaden med mer mat, mer dryck, samtidigt som vi ger plats för ett h å llbart utbud av kvalitetsdesign och hantverk”, sä ger Maria Campos Bj örkquist, marknadschef, Täby Park AB.

Sammanlagt ett 50-tal utställare kommer att finnas på plats, exakta antalet är inte klart då det tillkommer nya utställare hela tiden.

En nyhet för i å r är att det kommer att finnas en hel butik dedikerad för julmaten. Här kommer det mesta av julbordets frestelser att finnas till försäljning, inklusive den ekologiska julskinkan. Julgran och ved till brasan finns ocks å, med m öjlighet till hemleverans.

rdagen den 2 december g ästas julmarknaden av julgransexperten Anna Benson. Tillsammans med sin familj driver hon KRAV-certifierade Sm å landsgran. Anna har även skrivit ”Granboken”. På julmarknaden blir det ”granskola” om hur granen m å r bäst över julen.

För den hungrige finns det food trucks som serverar allt fr å n indiskt till amerikanskt. Inne i restaurang LoveKitchen i läktarbyggnaden kommer det bland annat serveras en ”julbräda” med 3 smaker av julen.

Inne i den gamla läktarbyggnaden finns det även möjlighet att hitta den unika julklappen med inriktning på design, här finns bilder, egendesignade kläder och inredningsprylar. Även butiken Re:unik har öppet med sitt utbud av återbruksdesign.

Därutöver finns allt som hör till en riktig julmarknad, ekologiskt tunnbröd, smycken av gammalt porslin, julväxter, blommor och kransar, brända mandlar, belgiska v å fflor, glögg, varm choklad, te, kaffe, honung, choklad och lakrits, retroprylar, f å rskinn, mössor, vantar, popcorn, crepes, olja, vinäger, ekologiska skönhetsprodukter, lampor, ljusstakar, julkort, m.m.

För barnen finns en egen pysselbod och de kan ä ven å ka häst med vagn. Över hela marknaden ljuder julmusik med stöd av en DJ och kören Joyvoice fr å n Täby och Vallentuna som sjunger in julen.

Även de barn som har sämre möjligheter att ta del av julen f å r gl ädje av Täby Parks julmarknad då marknadsbesökarna har möjlighet att lägga sin julklapp i släden och dela julstämningen med andra.

”För oss är det viktigt att också bidra till ett mer h å llbart samhälle. Julen är ju g å vornas tid och då är det självklart att vi tar ett socialt ansvar och delar med oss, i å r är det till förm å n för Stockholms Stadsmission”, säger Maria Campos Bj ö rkquist.

Täby Park AB ägs av Skanska och JM och är det bolag som arbetar med planläggningen av omr å det i samarbete med Täby ko mm un, Riksbyggen och TryggHem

Kontakt:

Maria Campos Bj örkquist, marknadschef på Täby Park AB

Mail: maria.camposbjorkquist@tabypark .se

Web:  http://taby-park.se/tabyparkjul/

Facebook: https://www.facebook.com/events/112563666156644/

Taggar:

Om oss

Täby Park är namnet på den stadsdel som byggs kring den före detta galopparenan i Täby. Det är också namnet på bolaget som ansvarar för planläggningen av området i samarbete med Täby kommun, Riksbyggen och Trygghem. Täby Park AB ägs av Skanska och JM.