Sveriges nya stjärnföreläsare – Vinnaren av Talarforum Talang 2018

Igår hölls den spännande finalen av Talarforum Talang på mässan Möten och Events på Kistamässan. Nicholas Fernholm blev årets lyckliga vinnare av talangtävlingen och Mirjana Krisanovic kom på andraplats. Juryn bestod av Lisa Ekström, Per Holknekt, Anders Lundin, Fredrik Berling och Tobias Karlsson samt Talarforums senior talent director. Talangtävlingen som genomfördes för första gången av Talarforum blev en succé.

Vi har länge sett ett växande intresse kring föreläsarbranschen och att börja föreläsa. Vi får dagligen förfrågningar som rör ämnet och ville möta efterfrågan och startade därför Talarforum Talang, säger Joakim Hibell – projektledare Talarforum Talang.

Över 10 000 personer har tillsammans med en jury varit med och röstat fram finalisterna.

De 12 unga finalisterna har alla ett viktigt budskap och en unik historia att förmedla. De kommer från olika delar av världen med olika erfarenheter men alla med en sak gemensamt - de vill inspirera andra med sin berättelse.

Finalisterna fick föreläsa live inför en jury som bestod av några av Sveriges främsta talare och mässans publik. Sabinije von Gaffke stod som moderator för tävlingen och delade ut priset till tävlingens första vinnare någonsin.

Alla finalister höll en hög nivå och det var oerhört jämt. Det var dock två som stod ut lite extra.

Nicholas Fernholm står som vinnare av Talarforum Talang med motiveringen:

Denna vinnare är lugn och trygg på scenen och har en tydlig röd tråd genom hela föreläsningen. Han håller redan nu professionell nivå, är förtroendeingivande och lätt att tycka om. Du lärde publiken något genom både tydliga exempel och övningar. Du är en pedagogisk föreläsare med enorm potential, vi är övertygade om att det här bara är början och att du kommer gå långt.

Det är med stor stolthet vi presenterar vinnaren av Talarforum Talang - Nicholas Fernholm

Motivering till andraplatsen: Hon har ett tryggt och tydligt sätt att framföra sin föreläsning på och en behaglig röst att lyssna till. Hon är en stor inspirationskälla med ett viktigt budskap. Ingen går oberörd efter att ha lyssnat på dig och du inspirerar med ditt mod och din historia.

Det är med stor stolthet vi presenterar andraplatsen i Talarforum Talang - Mirjana Krisanovic.

Priset är förutom att du står som vinnare och är Årets föreläsar talang en plats i Talarforum Akademi Masterclass. En kurs för professionella föreläsare samt 3 tillfällen för mentorskap och coaching av Lisa Ekström, en av Sveriges främsta föreläsare.

Talarforum letar ständigt efter nya talanger och har flera auditions i veckan. De ansökande har dock blivit så många att dess tillfällen inte räcker till. För att alla ska ha lika stor chans har Talarforum därför valt att flytta dessa auditions till en ny plattform - Talarforum Talang. En tävling där alla som drömmer om att föreläsa och sprida kunskap har möjligheten att delta i genom att skicka in ett filmklipp.

Talarforums vision är att sprida kunskap genom inspiration. Vi ser detta som ett tillfälle att sprida kunskap, lyfta talarbranschen och öppna upp en kanal för människor som vill börja föreläsa eller som vill komma ut och föreläsa mer. Vi får ofta höra av personer att de inte har nätverket, erfarenheten eller kunskapen om hur det går till att börja föreläsa. Genom det digitala formatet kan vi bidra till en större öppenhet och ge chansen för människor i alla åldrar, med olika bakgrund över hela Sverige som vill börja föreläsa, säger Joakim Hibell – projektledare Talarforum Talang.

Dela vidare finalisternas erfarenheter och historier för att beröra och inspirera era läsare, lyssnare eller tittare.

Joakim Hibell
Project Manager Insikt & Business Development
Mobil 46 73 50 04 128
joakim.hibell@talarforum.se

Helén Liljenroth
Marknadskoordinator
Mobil 46 730 45 89 86
helen.liljenroth@talarforum.se

Talarforum är en oberoende talarförmedling som arbetar med att matcha rätt talare, föreläsare, moderator eller underhållare till ditt specifika tillfälle. Talarforum har Europas största kompetensnätverk med över 8 000 föreläsare, utbildare, experter, underhållare och inspiratörer. Vår styrka ligger i att identifiera, analysera och matcha kundernas behov för att få rätt person på rätt plats.

Vi sprider kunskap genom inspiration

Snabbfakta

Vinnaren av Talarforum Talang 2018. Tävlingen som hölls för första gången blev en enorm succé.

Citat

Vi har länge sett ett växande intresse kring föreläsarbranschen och att börja föreläsa. Vi får dagligen förfrågningar som rör ämnet och ville möta efterfrågan och startade därför Talarforum Talang.
Joakim Hibell – projektledare Talarforum Talang.