INFORMATION ANGÅENDE FINANSIERINGEN AV LCC FÖRVÄRVET

På grund av tekniska utmaningar mellan Sverige och Schweiz vad gäller emission och handel av teckningsrätter i den tidigare kommunicerade företrädesemissionen så kan Talkpool inte utföra emissionen som planerat. Talkpool planerar därför att genomföra en nyemission som inte involverar teckningsrätter. Emissionen blir riktad till befintliga aktieägare och allmänheten i Sverige. Talkpools styrelse är trots de administrativa svårigheterna fortsatt fast besluten att ge nuvarande aktieägare och långivare företräde i nyemissionen. En extra bolagsstämma planeras runt mitten av september och hela emissionen förväntas vara färdig före slutet av oktober 2017.

Talkpool har genom lån redan fått in tillräckligt med kontanter för att genomföra köpet av LCC Pakistan (Pvt), vilket undertecknades den 21 juni 2017. Talkpool planerar att betala likviden 4,0mUSD och tillträda förvärvet omkring den 1 september i år förutsatt att alla överenskomna villkor har uppfyllts till dess.

Information om långivarna:

• Magnus Sparrholm has betalat 11.28 mkr den 12 juni och får 0% ränta
  • Calypso Real Estate Ltd har betalat CHF 500’000 den 19 juni och får 6% årlig ränta. Herr Guggenheim får dessutom 5% förmedlingsavgift som skall betalas i aktier. Calypsos lån skall bli konverterbart med en maximal konverteringskurs om 36 kr per aktie
  • Garanterna har betalat 13 mkr den 3 - 4 juli och erhåller 2% ränta per månad (plus 10% av 9mkr garantiavgift)
  • Herr Fresenius har betalat 10.5 mkr till Talkpool den 9 augusti och får 0% ränta. Herr Fresenius har dessutom betalat 0.5 mkr till Sparrholm / Strömstedt

Kortfattat verkar förvärvet alltså kunna utföras enligt plan medan emissionen försenas.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Strömstedt, VD Talkpool, erik.stromstedt@talkpool.com , Tel: +41 81 250 2020

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats inom den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är TalkPools Certified Advisor.

Denna information är insiderinformation som Talkpool AG (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21:e augusti 2017 kl. 14.00 CET.