• TalkPool AG/

Så påverkar bygget av Västlänken luft- och vattenkvaliteten - TalkPool med i konsortium lett av Göteborgs Stad som satsar på digital miljöövervakning

Digital transformation och Sakernas Internet (IoT) är högt prioriterat i Göteborgs Stad. Med delfinansiering från Sveriges Innovationsmyndighet Vinnova startar man nu projektet LoV-IoT - Luft och Vatten med IoT i Göteborg. I projektet ska man med hjälp av IoT utveckla övervakning och visualisering av föroreningar i luft och dagvatten i samband med byggnationerna av Västlänken.

Göteborgs Stad har valts ut av strategiska innovationsprogramet - IoT Sverige som en av åtta ”hubbar” i Sverige, för att bli ledande på att använda ”IoT för innovativ samhällsutveckling”.  Programmet är en flerårig nationell satsning av Vinnova, Energimynidgheten och Formas, där hubbarna kan söka medel för att lösa samhällsutmaningar med hjälp av IoT.

I den beviljade ansökan skriver Göteborgs Stad - För att Göteborgs Stad långsiktigt ska profileras mot miljöövervakning av luft och vatten kvalitet och säkerställa kompetensförsörjning inom IoT kommer vi att skapa ett kluster med experter från företag och forskningsinstitut. IoT-företagen TalkPool och Vinnter, som är representerade lokalt i Göteborg kommer att utveckla hur IoT kan kommersialiseras och nyttjas av företagen i staden. Forskningsinstituten IVL, ACREO och TII bidrar med kompetens inom IoT, miljöanalyser, digitalisering, sensorutveckling, interaktion med användare och kommunikation.

Miljöövervakning är ett väldigt spännande område inom IoT, säger Stefan Lindgren, teknisk chef på TalkPool. Genom att placera ut många enklare sensorer och kombinera information från olika informationskällor kan man spåra föroreningar och mäta att åtgärder verkligen har avsedd effekt.

Bygget av Västlänken är en unik testarena som har stor nationell och internationell publik. Med testarenan visar staden hur man arbetar med miljöfrågor och ger samverkanspartners en plattform för utveckling av sina tekniska lösningar och tjänster inom IoT för miljöövervakning. På lång sikt har offentlig förvaltning, näringsliv och stadens invånare tillgång till en kartbaserad informationsplattform för miljöövervakning

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Spertina, Head of IoT Talkpool, robert.spertina@talkpool.com  Tel: +46 70 797 67 88

Eller

Erik Strömstedt, VD Talkpool, erik.stromstedt@talkpool.com

Läs mer om projektet och den nationella satsningen ”Internet of Things Sverige” på http://www.vinnova.se/sv/Resultat/Projekt/Effekta/2014-04011/LoV-IoT-Luft-och-Vatten-med-IoT-i-Goteborg/

Denna information är sådan information som TalkPool är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2016 kl 09.30 CET.

TalkPool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder TalkPool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är TalkPool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats i den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är TalkPool Certified Advisor.